Home Thema's 2. Beveiliging en privacy “Digitale veiligheid is een voorwaarde voor digitale transformatie”
2. Beveiliging en privacy

“Digitale veiligheid is een voorwaarde voor digitale transformatie”

Digitale veiligheid
Achtergrond

Cyberveilig Nederland is de brancheorganisatie van dienstverlenende bedrijven in de cybersecuritysector. Recent publiceerde de organisatie een rapport met vijf aanbevelingen voor het nieuwe kabinet. Een van de aanbevelingen is om het ontwikkelen van cybersecurityvaardigheden een vast onderdeel te maken binnen het onderwijs. Directeur Petra Oldengarm licht het belang van digitale veiligheid binnen het onderwijs toe.

Cyberveilig Nederland is een brancheorganisatie met zo’n vijfenzestig leden, allen dienstverlenende bedrijven op het gebied van cybersecurity. Bekende namen van leden zijn Aon, Cisco, Barracuda, Croonwolter&dros, Deloitte, Fox IT en KPN Security. Het gaat onder meer om bedrijven die firewalls installeren, risicoanalyses opstellen of certificeringen verzorgen.

Aangezien het gaat om een jonge sector, is het belangrijkste doel om de kwaliteit en transparantie van de sector te verbeteren. “Van de bedrijven die lid zijn van Cyberveilig Nederland weet je zeker dat ze een kwalitatief goede dienstverlening bieden”, verzekert Oldengarm. De organisatie ontwikkelde onder meer een cybersecurity woordenboek met ongeveer zeshonderd specialistische termen, uitgelegd in begrijpelijke taal. Ook ontwikkelt zij momenteel een keurmerk: dienstverleners die dit keurmerk behalen bieden een bepaalde kwaliteit.

Cybersecurity gaat volgens Oldengarm niet alleen over risico’s, maar ook over kansen: “Als je een IT-dienst of -product ontwikkelt, kun je de veiligheid daarvan als extra element van je product aanprijzen. Ook behartigen we de belangen van de leden: delen onze kennis en kunde met de overheid, media en andere stakeholders om Nederland weerbaarder te maken op het gebied van cybersecurity.”

Digitale veiligheid is een onderwerp dat hoog op de agenda moet staan. Het is niet iets dat je zomaar wegstopt op een IT-afdeling; binnen het primaire proces moet je nadenken over risico’s die je loopt en hoe je daarmee omgaat.

Digitale Binnenhof Academy

Het rapport publiceerde de brancheorganisatie bewust met het oog op de verkiezingen en het nieuwe kabinet. “We willen hen de boodschap meegeven dat digitale veiligheid een voorwaarde is voor digitale transformatie. Digitalisering is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het afgelopen jaar, waarin het coronavirus toesloeg, heeft laten zien hoe afhankelijk we zijn van digitale middelen. Digitale veiligheid is een onderwerp dat hoog op de agenda moet staan. Het is niet iets dat je zomaar wegstopt op een IT-afdeling; binnen het primaire proces moet je nadenken over risico’s die je loopt en hoe je daarmee omgaat.”

Oldengarm vervolgt: “Het is een serieuze zorg of de politiek voldoende aandacht gaat besteden aan dit onderwerp, terwijl het superbelangrijk is. We hebben gezien dat Kamerleden die dit dossier voor hun rekening namen, na de verkiezingen helaas niet zijn teruggekeerd en slechts weinig politieke partijen zien cybersecurity en digitalisering als belangrijk onderwerp om veel aandacht aan te besteden.” Samen met acht andere brancheorganisaties in dit domein organiseert Cyberveilig Nederland daarom de digitale Binnenhof Academy, waarbij Kamerleden met vragen over het onderwerp objectieve kennis krijgen aangereikt.

Digitale veiligheid thema voor verschillende vakken

De politiek is niet het enige domein waarop Cyberveilig Nederland zich richt. Ook geeft zij specifiek aandacht aan het onderwijs. En dat begint bij het verhogen van het bewustzijn. “Vaak wordt er een vak digitalisering bedacht. Maar digitalisering raakt verschillende thema’s en vakken. In ieder domein moet je digitalisering als onderdeel van zo’n vak meenemen.”

Daarnaast is mediawijsheid een thema. Hoe gaan leerlingen om met digitale middelen en hun eigen aanwezigheid op internet? “De aandacht daarvoor is nog minimaal. Terwijl er zoveel verhalen bekend zijn van jongeren die nare dingen hebben meegemaakt of onvoorzichtig zijn geweest met foto’s van zichzelf in kwetsbare situaties.”

Hoe werkt het verdienmodel van games die zogenaamd gratis zijn? Als een app gratis is, weet je dat je op een andere manier betaalt: met je data!

“Ook, of juist, in een vak als maatschappijleer kunnen dergelijke discussies aan de orde komen. Hoe gaan de techreuzen met data om? Hoe zorgen ze dat je zo lang mogelijk online blijft? Hoe werkt het verdienmodel van games die zogenaamd gratis zijn? Als een app gratis is, weet je dat je op een andere manier betaalt: met je data!”

“Hoe zit het met de beïnvloeding en desinformatie rondom de verkiezingen in de VS? De deepfake-filmpjes die tegenwoordig worden gemaakt: ze lijken grappig, maar kunnen ook verkeerd uitpakken. Dat zijn maatschappelijke thema’s die in een dergelijk vak kunnen terugkomen. Mijn pleidooi is om niet te zeggen ‘we gaan nu het vak cybersecurity doen’, maar link het thema vooral ook aan vakken die al gegeven worden.”

Arbeidsmarkt

Cyberveilig Nederland besteedt ook aandacht aan de werving van nieuwe medewerkers voor de sector, bij voorkeur in een grotere diversiteit dan nu het geval is. “Vaak wordt cybersecurity nog gezien als een puur technologisch vakgebied, maar dat is het niet: het gaat ook over het beïnvloeden van menselijk gedrag in de omgang met technische middelen. Dat zou wat ons betreft via voorlichting over beroepskeuzes beter duidelijk moeten worden, waardoor het breder tot interesse kan leiden.”

Cybersecurity moet niet alleen de aandacht hebben van ICT-coördinatoren, maar ook van leerlingen en leraren. “Mijn pleidooi is dat iedereen zich hier druk over moet maken! Ook over hackende leerlingen die proberen cijfers te veranderen. Organiseer een keer een hackaton, waarmee je leerlingen in gereguleerde context de gelegenheid geeft om systemen te hacken. En gebruik de uitkomsten vervolgens om je systemen beter te beveiligen!”


De vijf punten uit het rapport van Cybersecurity Nederland

In 2025…

  1. … is het belang van investeren in digitale weerbaarheid breed gedragen en neemt iedereen daar ook de juiste maatregelen voor
  2. … is er centrale overheidsregie binnen de departementen
  3. … is het ontwikkelen van cybersecurityvaardigheden een vast onderdeel binnen het onderwijs
  4. … zijn rollen en verantwoordelijkheden strak gedefinieerd
  5. … staat Nederland bekend om haar innovatieve cybersecurity klimaat
Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl