Home Thema's Beveiliging en privacy Tijd voor een lesje mediawijsheid over privacy
Beveiliging en privacy

Tijd voor een lesje mediawijsheid over privacy

het onderwijs
Blog

Digitalisering biedt veel kansen en mogelijkheden, voor iedereen. Maar er zijn zeker ook gevaren en risico’s. Om te kunnen profiteren van de kansen, en je mannetje te kunnen staan tegen de gevaren, is het zaak digitaal wijs te zijn, oftewel digitaal geletterd. Digitale geletterdheid gaat niet alleen over hoe je een device bedient, maar omvat ook kennis over computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Tijd voor een lesje mediawijsheid over privacy.

Privacy is een grondrecht. Het gaat over het recht om te beschikken én zeggenschap te hebben over je eigen persoonsgegevens. Maar privacy is ook het nieuwe goud. Je gegevens zijn uitermate interessant voor bedrijven en zijn daarmee dus veel geld waard. Op basis van alle informatie die over jou verzameld wordt, kunnen bedrijven een profiel samenstellen. Aan de hand van dat profiel kunnen diezelfde bedrijven hun aanbod op je aanpassen. En soms lijkt dat relatief onschuldig, bijvoorbeeld als het gaat om een gepersonaliseerde advertentie of een gepersonaliseerde playlist. Maar het kan ook serieuze gevolgen hebben, als het bijvoorbeeld gaat over het toekennen van een hypotheek, een verzekering of een baan. Dan kan die combinatie van data, van jouw gegevens, je leven drastisch veranderen.

Daarom is het goed om bewust te zijn dat je soms met je gegevens moet ‘betalen’. Apps en diensten worden niet gemaakt door charitatieve instellingen. Dus als je niet betaalt met euro’s, doe je dat op een andere manier wel degelijk. Want de onkosten die het bedrijf heeft gemaakt, wil het wel terugverdienen.

Het business model van Apple is anders. Allereerst worden de producten en diensten van Apple ontworpen vanuit een aantal kernwaardes. Privacy is één van de kernwaardes.

JE GEGEVENS ZIJN UITERMATE INTERESSANT VOOR BEDRIJVEN EN ZIJN DAARMEE DUS VEEL GELD WAARD.

Privacy in het onderwijs

Ons ministerie van Onderwijs stelt het heel duidelijk: “Onderwijsinstellingen zijn verantwoordelijk voor de keuze van veilige digitale leermiddelen en platforms, voor een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens van leerlingen, studenten en docenten, en de naleving van privacywetgeving”1.

Apple verkoopt geen gegevens van leerlingen/studenten en deelt deze nooit met derden voor marketing- of reclamedoeleinden. Ook stelt Apple geen profielen samen op basis van e-mail of het klik- of surfgedrag van leerlingen/studenten 2.

Vaak wordt geroepen dat Apple duur is. Maar als je bedenkt dat je voor alternatieven voor een gedeelte moet betalen met je gegevens, dan zou je de vraag kunnen stellen of die stelling nog wel hout snijdt.

Ja, je betaalt over het algemeen iets meer voor de producten van Apple. Maar je krijgt er ook meer voor terug. En als één van de meerwaardes het recht is om te beschikken over je eigen gegevens, dan is dat veel meer waard dan die paar euro’s die je bespaart bij de aanschaf van een Chromebook, Windows laptop of Android tablet.

Lees ook: Voordelen leasen (thuis)werkplek voor docenten

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De (digitale) transformatie van Kennispark Twente
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl