Home Thema's Beveiliging en privacy Tool Inzicht in ict-voorwaarden helpt school bij digitale veiligheid
Beveiliging en privacy

Tool Inzicht in ict-voorwaarden helpt school bij digitale veiligheid

Achtergrond

Veiligheid van digitale informatie op school is nodig voor veilig onderwijs. Bestuurders en schoolleiders zijn hiervoor verantwoordelijk. Dankzij een goed inzicht in ict-voorwaarden kunnen scholen in kaart brengen waar hun verantwoordelijkheid uit bestaat, waar ze staan en waar ze nog kunnen groeien. Roza van Cappellen van Kennisnet legt in een artikel uit hoe de Kennisnetwijzertool Inzicht in ict-voorwaarden hen hierbij kan helpen.

Volgens Van Cappellen zijn de meeste schoolbestuurders en ict-coördinatoren zich er wel van bewust dat digitale veiligheid belangrijk is, maar zijn ze nog niet altijd vaardig in het goed garanderen ervan op alle lagen van de organisatie. Bovendien moet zowel op technisch als op beleidsniveau aandacht besteed worden aan digitale veiligheid. Van Cappellen wijst er daarbij op dat er op dit gebied wel werk ligt voor de privacy officer en ict-coördinator, maar dat de eindverantwoordelijkheid – net als bij andere vormen van veiligheid voor leerlingen – bij het schoolbestuur ligt.

Digitale veiligheid is onderdeel van processen, beleid en automatisering. Om digitale veiligheid goed te organiseren en om de informatiebeveiliging en privacy te waarborgen moet het schoolbestuur steeds opnieuw inzicht verwerven in hoe de school er op dit moment op dit vlak voorstaat. Wanneer de organisatie aan alle ict-voorwaarden voldoet, is digitale veiligheid door de hele instelling heen geïntegreerd en komt de organisatie niet zomaar voor moeilijke problemen te staan. 

Van Cappellen geeft een aantal redenen waarom de Kennisnetwijzertool Inzicht in ict-voorwaarden hierbij goed van pas komt:

  • Het helpt schoolbesturen de situatie op school in kaart te brengen.
  • Het geeft schoolbesturen de mogelijkheid om hun groeipad uit te stippelen.
  • De rapportage uit de tool geeft schoolbesturen een leidraad om met collega’s het gesprek aan te gaan over het verder professionaliseren van de ict-inzet.

Koen Wouters, coördinator ict en functionaris gegevensbescherming bij scholenorganisatie Libréon en betrokken bij de testfase van de tool, benadrukt dat een beleid op een bestuurlijke laag van de organisatie misschien hoog scoort in de tool, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat de score net zo hoog is op niveau van de uitvoering. Daarom vult hij niet alleen zelf de tool in, maar laat hij hem ook invullen door de bestuurder, de rectoren van de scholen en mogelijk ook door de docenten. “Zo kan ik de resultaten vergelijken, kan ik zien of de strategie aangepast moet worden en welke gaten er gedicht moeten worden. Pas als dat gebeurd is, ga ik verder met het ontplooien van nieuwe initiatieven.” 

Bron: Kennisnet.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?