Home Thema's 3. Digitaal lesgeven 5 tips om je online lessen met Microsoft Teams veiliger en prettiger te maken
3. Digitaal lesgeven

5 tips om je online lessen met Microsoft Teams veiliger en prettiger te maken

Microsoft Teams
How to

Geconfronteerd door een ongekende wereldwijde crisis die klaslokalen over de hele wereld ontwricht, toonden docenten doorzettingsvermogen, behendigheid én creativiteit door zich snel aan te passen aan het online lesgeven. Terwijl het leren op afstand en het hybride leerpad ook in 2021 doorgaat, blijft het onderhouden van veilige en productieve online klaslokalen een van de grootste zorgen.

Het creëren van veiligere leeromgevingen voor afstandsonderwijs hangt samen met het beleid en de veiligheid die door IT-beheerders van scholen worden geboden, maar ook met de docenten die dit in praktijk brengen. Met dat doel in gedachten hebben we vijf tips opgesteld die je helpen om je klassikale lessen en meetings via Microsoft Teams veilig, productief en leuk te houden.

Tip 1: Bepaal van tevoren wie wat kan doen

Voordat je digitale les begint, is het belangrijk om te bepalen hoe je wilt dat je leerlingen deelnemen aan de les én hoe ze communiceren. Daarom is het aan te raden om de instellingen voor de online vergadering alvast aan te passen zodra je de meeting in Microsoft Teams klaarzet. Zo kun je van tevoren al bepalen wie de lobby − oftewel de digitale wachtruimte − kan omzeilen, wie er inhoud kan delen met de groep en of de deelnemers meteen al gedempt zijn wanneer je met de les begint.

Tip 2: Zorg ervoor dat de juiste mensen toegang hebben

Elke online les is verschillend. Denk bijvoorbeeld aan gastsprekers die af en toe aansluiten bij je les. Toch wil je hier controle over houden en ongenodigde gasten in je online les juist vermijden. Daarom is het aan te raden om de instelling ‘altijd bellers de lobby laten omzeilen’ uit te zetten. Op deze manier zullen studenten en andere gasten die jouw meeting willen bijwonen eerst in een virtuele lobby wachten tot jij ze toelaat. Wanneer je weet dat er een gast aan zal sluiten in jouw meeting, kun je de striktheid van deze instelling wijzigen.

Tip 3: Bepaal wie zijn scherm kan delen of inhoud kan delen

Wanneer een van je studenten zijn werk moet laten zien, moeten de instellingen in Microsoft Teams eerst toelaten dat hij zijn beeld of inhoud met de rest van de klas kan delen.

In principe kun je deelnemers het beste standaard geen toegang geven om zijn scherm of inhoud te delen. Maar als er een presentatie van een van de deelnemers of een gastspreker gepland staat, kun je de rol van presentator alvast aan iemand anders toekennen bij ‘vergaderopties’. Moet een van je studenten iets presenteren wanneer de les al gaande is? Geen probleem! Je kunt tijdens de meeting de presentatorrechten verlenen aan specifieke deelnemers en deze daarna ook weer terugzetten naar jezelf, of naar andere deelnemers.

Tip 4: Demp alle deelnemers, of alleen specifieke deelnemers

Laten we eerlijk zijn, soms moet je je tijdens de les volledig op één stem concentreren. Dan helpt het enorm om storende achtergrondgeluiden – denk aan blaffende honden, verkeersgeluiden en huilende baby’s − te dempen. Dit kun je op twee manieren doen. Als je ervoor wil zorgen dat er helemaal geen onderbrekingen zijn, kun je alle deelnemers dempen. Zo zorg je ervoor dat de hele klas gefocust blijft op de inhoud van de les. Ook kun je ervoor kiezen om alleen specifieke deelnemers te dempen wanneer dit nodig is.

Tip 5: Eindig de les tegelijkertijd voor alle deelnemers

Voor de leerlingen is het veiliger als ze geen toegang meer hebben tot een meeting nadat deze voorbij is, vooral als je het gesprek zelf al hebt verlaten. Je hebt dan immers geen toezicht meer.

Zorg er daarom voor dat je aan het eind van de les de vergadering voor iedereen tegelijkertijd beëindigt. Dit doe je door niet te kiezen voor ‘verlaten’ (de rode knop), maar door via het dropdown menu te kiezen voor ‘vergadering beëindigen’.

Bron: Education Blog – Microsoft

Tekst vertaald door Marjolein Sintenie

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl