Home Thema's Digitaal lesgeven 7 mythes over Apple in het onderwijs
Digitaal lesgeven

7 mythes over Apple in het onderwijs

Blog

Bij de aanschaf van devices worden er soms bepaalde aannames gedaan, die niet altijd juist zijn en zelfs kunnen leiden tot een minder optimale keuze. Zeker rondom Apple-apparatuur zijn er relatief veel mythes in onderwijsland. Tijd om Frank IJdema, Manager Onderwijs bij Amac Pro, deze mythes te laten ontkrachten.

1. Zonder toetsenbord kan je er minder mee

“Veel scholen denken vanuit technologie. Een computer is bedoeld om op te werken en heeft een toetsenbord. Als er geen toetsenbord op zit, dan kun je er minder mee, is men geneigd te denken. Maar niet alleen kun je aan een iPad eenvoudig een toetsenbord toevoegen, het is ook goed te bedenken dat er meerdere manieren zijn om lesstof te verwerken. We zijn geneigd om het schrijven te vervangen door typen en dat digitalisering te noemen. In zekere zin klopt dat, maar echt wereldschokkend is dat natuurlijk niet.”

“Er zijn meer vormen om te laten zien wat je hebt geleerd, dat hoeft niet perse in een getypt verslag. Een iPad biedt leerlingen meer keuze en mogelijkheden. Misschien vinden sommigen het lastig om iets op papier te zetten, maar kunnen ze dat grafisch juist heel goed verbeelden, of met behulp van spraak goed uitleggen. Op deze manier kun je leerlingen veel beter en persoonlijker bedienen. Bovendien is het de vraag hoe belemmerend leerlingen het zélf vinden dat een iPad geen toetsenbord heeft. Veel van hen zitten hele dagen op hun telefoon, een veel kleiner scherm dan een iPad. En je hoort ze nooit over het gemis van een toetsenbord!”

2. Onze school kan Apple-apparatuur niet betalen

Glimlachend: “Veelgehoord, deze. En eenvoudig te verklaren, want wanneer je louter kijkt naar aanschaf, dan staat Apple inderdaad bovenaan het lijstje. Maar zo bekijk je investeringen natuurlijk niet. Wanneer je ergens in investeert, kijk je, buiten de initiële aanschafprijs, ook naar de kosten die het gebruik, beheer en onderhoud van het apparaat met zich meebrengen. Dat heet ‘total cost of ownership’ (TCO). Wanneer je de TCO van een iPad, een Windows-laptop en een Chromebook met elkaar vergelijkt, dan schrikken mensen vaak, want niet zelden blijkt de iPad dan de voordeligste keuze.”

Wanneer je de ’total cost of ownership vergelijkt’, blijkt de iPad niet zelden de voordeligste keuze

“Wil je financieel de juiste keuze maken, dan is het cruciaal dat je naar de lange(re) termijn kijkt. Zelfs nadat Apple-apparatuur is afgeschreven, behoudt het zijn waarde. Dat is niet te zeggen van de andere apparaten die nu veel gebruikt worden op scholen. Dus hoewel de initiële investering hoog lijkt, ben je met Apple in veel gevallen uiteindelijk goedkoper uit.”

3. De iPad is alleen voor vermaak

“Veel schoolleiders en leraren kennen de iPad van thuis en daar werken ze er niet op, dus daar associëren ze het apparaat ook niet mee. Maar dat je thuis films op je iPad kijkt of er je bankzaken regelt, spelletjes speelt of de krant leest, wil niet zeggen dat het apparaat geen productieve functie heeft. Sterker nog, waarschijnlijk biedt een iPad meer en creatievere mogelijkheden om betere resultaten te bereiken, juist doordat het een veelzijdig apparaat is. Bij een laptop ligt de focus toch veelal op tekstverwerken, terwijl een iPad meer functionaliteit biedt. Voor veel mensen in het onderwijs is een iPad toch al gauw een apparaat voor op de achterbank onderweg naar vakantie, maar het is niet voor niets dat in het bedrijfsleven steeds meer mensen switchen van een laptop naar een iPad. Helemaal nu iPads steeds dichter tegen de functionaliteit en mogelijkheden van bijvoorbeeld een MacBook aan schuren.”

4. Apple en Microsoft 365 gaan niet samen

“Dit is tegenwoordig volledig onwaar. Jaren geleden waren Microsoft en Apple misschien “aartsrivalen”, maar inmiddels zien deze bedrijven dat ze hun gebruikers helpen door hun technologie beschikbaar te maken voor hun concurrent. Dat betekent dat Microsoft speciaal voor Apple-apparatuur Microsoft 365 (het voormalige Office 365) heeft ontwikkeld. Dus Word en Excel werken gewoon zoals je dat gewend bent, ook op een iPad of MacBook. Datzelfde geldt overigens ook voor Google Suite, dat eveneens een versie kent speciaal voor Apple. Dus je hebt alle voordelen van de programma’s waarmee je graag werkt, én de voordelen van bijvoorbeeld een iPad. Het beste van beide werelden.”

iPad en Microsoft 365
5. De ingebruikname van nieuwe technologie duurt altijd langer en kost meer dan verwacht

“Die angst zien we bij veel scholen, niet zelden door minder goede ervaringen in het verleden. De implementatie en ingebruikname van bijvoorbeeld laptops, kunnen inderdaad een tijdrovende en complexe aangelegenheid zijn. Daarom schakelen scholen daarvoor vaak een IT-partner in. Apple staat bekend om zijn gebruiksgemak en eigenlijk is dat voor implementatie en beheer niet anders. Technisch gezien kunnen we een school in gemiddeld één werkdag op gang helpen met de implementatie van Apple-apparatuur.”

“Het idee heerst dat dit een heel complex traject is, maar dat komt vooral omdat mensen het niet kennen, zich afvragen of Apple wel goed samenwerkt met de systemen die een school al heeft en hoe ze het kunnen koppelen met die systemen. In de praktijk is dit niet zo lastig. Sterker nog, we kunnen eenvoudig een koppeling maken tussen het Apple-beheersysteem en bijvoorbeeld Office 365, wanneer een school dat gebruikt, zodat leerlingen en leraren gewoon met hun bekende Office-mailadres kunnen blijven inloggen.”

6. Het beheer van Apple-apparatuur is complex

“Heel eerlijk? Bij veruit de meeste van onze onderwijsklanten ligt het beheer bij een juf of meester die niet noodzakelijkerwijs bijzonder technisch onderlegt is. Wanneer het systeem geïmplementeerd is, staat het en hoef je daarna niet veel te investeren in kennis. Alles dat je moet weten, leggen we je uit tijdens die implementatiedag. Daarna is het een kwestie van proberen en ervaring opdoen. Het kost misschien even tijd om het te leren, maar het beheersysteem is heel toegankelijk. Je hoeft daar geen IT-specialist of nerdy type voor te zijn.”

“Wat we soms wel tegenkomen, zijn scholen waar de IT-verantwoordelijke weinig kennis en ervaring heeft met Apple en daarom snel geneigd is om te zeggen dat systemen niet naast elkaar kunnen werken of dat het onnodig complex wordt. Daarom is het als school noodzakelijk om uit te leggen waarom je bepaalde keuzes maakt en welke voordelen dat ook kan hebben voor die ICT’er op school. Want vanuit beheeroogpunt zal blijken dat hij of zij aan de Apple-apparatuur een stuk minder werk heeft. Dus in plaats van een verhoging van de werkdruk, waar diegene wellicht bang voor is, kan het ook de werkdruk verlagen, omdat het eenvoudiger werkt.”

7. Onze docenten kunnen geen lesgeven op een iPad

“Mensen houden van nature niet van verandering en al helemaal niet wanneer dat betekent dat ze met iets geconfronteerd worden dat ze niet of niet zo goed kennen. Dat is heel begrijpelijk, maar als school maak je de keuze voor een bepaalde technologie en dan is het belangrijk om ook die docenten mee te nemen die vermoeden dat hun vak niet uitgevoerd kan worden op een iPad. Wanneer je als onderwijsinstelling toestaat dat sommige docenten wél hun eigen systemen nog behouden, naast de nieuwe Apple-apparatuur, dán krijg je pas een complexe omgeving. Als schoolleiding is het belangrijk om je docenten te laten zien wat de mogelijkheden van de nieuwe apparatuur zijn, om ze te inspireren en te motiveren om ermee aan de slag te gaan. Want als je de kansen ziet die nieuwe ontwikkelingen met zich meebrengen, ben je echt bezig met het moderniseren en verbeteren van je onderwijs.”

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Frank weet als Manager Onderwijs bij Amac waar hij over praat als het over onderwijs en technologie gaat. Niet in de laatste plaats, omdat hij zelf jaren als docent voor de klas heeft gestaan. In zijn blogs deelt hij zijn visie en ervaring.
Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?