Home Thema's Digitaal lesgeven Coronastress: 60 procent scholieren ervaart leerachterstand
Digitaal lesgeven

Coronastress: 60 procent scholieren ervaart leerachterstand

coronastress
Blog

Schoolstress, eenzaamheid, onzekerheid rondom de eindexamens: de coronacrisis is middelbare scholieren niet in de koude kleren gaan zitten. Scholieren.com vroeg aan 1.446 middelbare scholieren hoe zij de crisis ervaren. Uit ‘Hoe gaan jongeren om met de coronacrisis? Een onderzoek naar de beleving van de coronacrisis onder middelbare scholieren’ blijkt onder andere dat 60 procent van de middelbare scholieren het gevoel heeft een leerachterstand te hebben opgelopen, en dat dit zorgt voor stress. Hoofdredacteur Annabel van Gestel van Scholieren.com schreef er onderstaande blog over.

Vooral eindexamenkandidaten lijken zich zorgen te maken over de gemiste lesstof. 80 procent van de examenleerlingen die achterlopen op hun schoolwerk zegt dit stressvol te vinden. “Examenleerlingen hebben veel belangrijke stof gemist waardoor ze een grote achterstand hebben opgebouwd. Ik ga niet met vertrouwen mijn eindexamen in”, zo luidt de reactie van een 17-jarige jongen die in zijn laatste jaar van de havo zit.

Scholen sluiten

Ondanks deze achterstanden, zou de meerderheid van de scholieren (58 procent) het toch beter vinden als de scholen weer gesloten worden. “Ik ben bang het virus te krijgen en het door te geven aan mensen die in de risicogroep zitten”, reageert een 16-jarig meisje.

Iemand anders geeft aan dat ze vooral de verwarring vervelend vindt. “Het is echt een chaos, niks is duidelijk en er blijft van alles veranderen. Het is beter om de scholen te sluiten en gewoon online les te krijgen in plaats van naar school gaan met veel uitval, je raakt er helemaal van in de war!”

Eindexamen

Deze verwarring heerst ook onder eindexamenkandidaten. Maar liefst 95 procent van de 679 eindexamenkandidaten die onze vragenlijst hebben ingevuld denkt dat de coronacrisis een grote invloed heeft op de voorbereiding voor het centraal eindexamen. Vooral de onzekerheid rondom de examens speelt hierin een grote rol. 

70 procent van de eindexamenkandidaten vindt dat er vanuit school niet genoeg aandacht voor hen is. “Ik vind dat er meer rekening gehouden moet worden met eindexamenleerlingen”, zegt een 15-jarige havist. “Het is niet eerlijk dat het de leerlingen van vorig jaar makkelijk af is gegaan, en dat wij de dupe worden van alle lesuitval.”

Twee derde van de eindexamenkandidaten vindt dat de eindexamens net als vorig jaar gecanceld moeten worden.

Boos en eenzaam

Ook wordt het humeur er door corona niet beter op. 70 procent van de scholieren zegt dat de coronacrisis een grote invloed heeft hun mentale gesteldheid. Bijna de helft voelt zich nu slechter dan voor de coronacrisis. Gevoelens als stress, vermoeidheid en eenzaamheid worden hierbij veel genoemd. “We moeten wel naar school met 1000 mensen maar met 5 vriendinnen afspreken mag niet meer. Ik word daar boos en eenzaam van”, aldus een 17-jarige haviste.

Het gebrek aan sociaal contact en aan activiteiten is het meest genoemde antwoord op de vraag wat jullie het vervelendst vinden aan de coronacrisis. “Je mag geen wedstrijden meer spelen, je mag je vrienden niet meer zien, je mag niet reizen, je mag geen uitstapje maken. Eigenlijk zijn de leuke dingen van het leven een beetje weg”, concludeert een 14-jarige vwo’er.

‘Jongeren krijgen de schuld’

Jongeren, waaronder scholieren, zijn de afgelopen maanden veel in het nieuws geweest en niet altijd positief. Beelden van feestjes en zuipvakanties gingen het internet over. Volgens het RIVM zouden vooral jongeren corona mee terug hebben genomen van vakantie en het vervolgens aan ouderen hebben doorgegeven. Onzin, vindt een 14-jarige haviste. “Veel mensen zijn op vakantie geweest, niet alleen de jongeren. Het is gewoon lekker makkelijk om de schuld aan de jongeren te geven.”

Ze is niet de enige die er zo over denkt. 58 procent van de scholieren zegt zich niet te herkennen in het beeld dat geschetst wordt over jongeren in de media. Ze vinden dat ze als zondebok worden aangewezen. “Als een kleine groep jongeren iets verkeerd doet, wordt het verteld alsof alle jongeren zich niet aan de regels houden”, luidt een reactie. 

Luisteren

Een meerderheid van de scholieren geeft aan dat ze zich niet gehoord voelen door volwassenen en dat de politiek onvoldoende rekening houdt met de wensen, ervaringen en gevoelens van jongeren. Op de vraag wat er beter zou kunnen in de communicatie naar jongeren omtrent corona, wordt het woordje ‘luisteren’ veel genoemd. “Het zou fijn zijn als schoolleidingen en de politiek naar onze twijfels en zorgen zouden luisteren. Wij hebben ook gevoelens. Luister er alsjeblieft naar.”

Lees hier het oorspronkelijke bericht op Scholieren.com.

Delen:
Trending topics
Vier tips om meer uit Kahoot! te halen
Wat zijn de voordelen van hybride onderwijs?