Home Thema's 3. Digitaal lesgeven Covid-crisis schept ruimte voor beter onderwijs
3. Digitaal lesgeven

Covid-crisis schept ruimte voor beter onderwijs

Achtergrond

Onderwijsmensen zijn veel flexibeler dan vaak gedacht. Dat geldt voor managers in het onderwijs, maar zeker ook voor de docenten. De pandemie vroeg en vraagt er vooral om het onderwijs anders te organiseren. En dat heeft inzichten opgeleverd die het onderwijs ook na de crisis kan gebruiken. Dat zijn de voornaamste conclusies uit de rapportage ‘Leiderschap in Scholen’ van interim-bureau voor scholen de Roo naar aanleiding van een beknopte rondgang onder schoolleiders en interimmanagers in het basis- en voortgezet onderwijs.

Lesgeven op afstand en dus de digitalisering van het onderwijs hebben een enorme impuls gekregen, aldus de rapportage. Omgekeerd is het belang van de school als ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren nog eens heel duidelijk geworden. De Roo ziet daarom een voordeel als het onderwijs weer volledig open is: er kan dan zowel fysiek als online ‘onderwijs’ geleverd worden met aandacht voor ontmoeten, uitwisselen, leren en ontwikkelen.

Wendbaarheid en veranderen

Volgens het onderzoek bleken scholen en de mensen die daar werken het afgelopen jaar over een enorme wendbaarheid te beschikken. En dat komt goed uit, want volgens sommigen valt er structureel behoorlijk wat te verbeteren in po en vo en is het stelsel aan verandering toe. Anderen laten liever het stelsel ongewijzigd en wijzen erop dat – zoals Covid liet zien – er nog veel ruimte voor verbetering binnen het stelsel bestaat. Schoolleiders vinden hoe dan ook dat er veel te winnen is in de verbinding van leerlingen met hun docenten en met elkaar. Aan relaties werken levert veel op, zo wordt gesteld. Ook hogere resultaten.

Werkwijze op maat

De pandemie heeft volgens de onderzoekers laten zien dat scholen maatwerk kunnen leveren en dat flexibele inzet van het onderwijzend personeel heel goed mogelijk blijkt. Dit biedt volgens hen allerlei nieuwe perspectieven voor de inzet van al die goed kunnende en goedwillende mensen.

De crisis toonde ook aan dat er docenten zijn voor wie digitaal lesgeven een tweede natuur is en andere docenten voor wie de begeleiding van kleine groepjes leerlingen op het lijf is geschreven. Volgens de onderzoekers kan het bouwen van teams op dergelijke inzichten over persoonlijke kwaliteiten onderwijs leuker, beter en effectiever maken. Voor leerling en leraar. En ook voor de managers omdat het daarmee mogelijk ook efficiënter wordt. De onderzoekers stellen dat onderwijs op afstand – ook over scholen heen – de meest optimale inzet van mensen en indeling van klassen mogelijk kan maken. Daarmee is personeelstekort minder een lokaal probleem en meer een landelijke uitdaging geworden.

De rapportage eindigt met vijf Do’s van de Roo:

  • Covid brengt mensen tot elkaar. Houd dat vast en bouw erop verder.
  • De verschillen tussen leerlingen worden uitvergroot door Covid. Zet het nieuwverworven instrumentarium daarvoor in.
  • Ook de verschillen tussen docenten werden zichtbaar. Kwaliteiten maar ook zwakke punten. Maak daarvan integer en praktisch gebruik.
  • Sterke leiders komen ook bovendrijven. Breng ze in positie als de nieuwe leidinggevenden.
  • Laat hen de ruimte die crisis nu eenmaal schept, benutten voor beter onderwijs.

Lees hier de rapportage. Lees hier het bericht dat de AVS (algemene vereniging schoolleiders) over het rapport schreef.

Delen:
Trending topics
Aanpassen aan het nieuwe onderwijslandschap: hoe doe je dat?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl