Home Thema's Digitaal lesgeven Denk offline, werk online
Digitaal lesgeven

Denk offline, werk online

Blog

Hoe moet je als docent omgaan met digitale afleiding in de klas? Voor docent, onderwijsontwerper & maker en oprichter van Vernieuwenderwijs Michiel Lucassen ligt de kracht in de combinatie. Daarom is zijn motto: denk offline, werk online.

In een artikel op Vernieuwenderwijs wijst Lucassen erop dat digitale middelen een aantal grote beloftes doen:

  • Het zorgt voor gepersonaliseerd onderwijs. 
  • Het kan alle informatie ontsluiten voor leerlingen.
  • Het maakt enorm veel nieuwe vormen van lesgeven mogelijk.

Lucassen maakt echter meteen een kanttekening: het zijn niet de digitale middelen die hiervoor kunnen zorgen, het gaat erom wat de docenten doen met de digitale middelen. Die middelen kunnen hooguit helpen.

Voor- en nadelen

Vervolgens zet Lucassen voor- en nadelen van digitale middelen op een rijtje.

Voordelen:

  • Ze beschikken over veel informatie.
  • Ze bieden mogelijkheden tot het ‘maken’ van nieuwe dingen.
  • Het samenwerken kan met digitale middelen erg praktisch gedaan worden.

Nadelen:

In de digitale wereld is er een flinke strijd voor de aandacht van de gebruiker. Bij leerlingen leidt dit tot:

  • Oppervlakkige aanwezigheid. 
  • Weinig focus.
  • Weinig leren.
Offline denken

Lucassen wijst erop dat we bij denkwerk gebaat zijn bij focus en weinig afleiding. Hij noemt verschillende voordelen van het werken zonder device:

  • Geen strijd om aandacht
  • Echt samenwerken
  • Bewuster van wat je doet
  • Visueel werken
  • Betrokkenheid

Lucassen pleit er daarom voor om bij focus en samenwerken te starten zonder schermen. Wanneer het denken over is en het werken begint zijn digitale middelen daarentegen wel handig. Daarbij is het echter wel belangrijk dat de digitale middelen bewust worden ingezet.

Aan de slag in de klas

Lucassen roept docenten op om leerlingen en studenten te helpen bij het maken van bewuste keuzes. En hij geeft docenten tips: Doe voor, wees soms strikt (devices in de tas!) en laat leerlingen en studenten de voordelen ervaren van het denken zonder apparaat. En dat werpt volgens hem vruchten af, want:

  • Docenten helpen leerlingen en studenten beter te leren.
  • Docenten zorgen voor meer motivatie.
  • Docenten verhogen de betrokkenheid.

Bron: Vernieuwenderwijs

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hybride onderwijs met een voetpedaal