Home Thema's Digitaal lesgeven Didactisch verantwoord lesgeven op afstand
Digitaal lesgeven

Didactisch verantwoord lesgeven op afstand

digitale les thuis
How to

Met veel thuisonderwijs in het verschiet, vormt lesgeven vanuit een verantwoord, didactisch perspectief de volgende uitdaging voor veel leraren. Daarvoor geven wij enkele tips.

Het face-to-face-contact tussen docent en leerling dient niet onderschat te worden: elkaar in de ogen kunnen aankijken, iemands lichaamstaal zien, het één-op-één-contact. De impact van de noodgedwongen digitalisering van het onderwijs is enorm. De techniek is grotendeels op orde en de meeste docenten weten hoe zij om moeten gaan met de nieuwe tools, maar hoe zorg je dat de lessen ook didactisch verantwoord zijn? Dat is een belangrijk vraagstuk nu veel leerlingen school als saai ervaren en daardoor minder productief dreigen te worden. Elke leraar moet uiteindelijk zelfstandig zijn of haar weg vinden in het online lesgeven, maar hieronder vind je alvast enkele tips om je hierbij te helpen.

De techniek is grotendeels op orde, maar hoe zorg je dat de lessen ook didactisch verantwoord zijn?

1. Kort maar krachtig

Houd de lessen vooral behapbaar, zowel voor de leerlingen als voor de ouders. Die moeten namelijk naast het eigen werk ook nog eens de kinderen begeleiden zonder hun geduld te verliezen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat elk huishouden een andere gezinssamenstelling heeft en niet elke leerling toegang heeft tot een device om op te werken of een stabiel netwerk. Ook zullen de niveaus van de leerlingen verschillen; in de klas kun je ze nog op verschillende manieren uitdagen of meekijken met leerlingen die een opgave lastig vinden. Nu zal het energie vergen om contact te leggen met de leerlingen die extra hulp nodig hebben. Maar een uitschieter zal niet te missen zijn als je jouw lessen behapbaar houdt. De beste oplossing is dan om met deze leerlingen een-op-een aan de slag te gaan of in kleinere groepjes.

2. Samen uit, samen thuis

Wees niet bang om je mededocenten om hulp te vragen. De sleutel tot succes ligt in een wederzijdse uitwisseling van kennis en vaardigheden. Maak gebruik van de opkomst van allerlei sites waar leraren tips en tricks kunnen uitwisselen over onderwijs op afstand. Je hoeft het wiel niet in je eentje opnieuw uit te vinden, benut de mogelijkheid om te leren van je ‘eers’ en ontdek samen hoe jullie leerlingen kunnen bereiken in deze tijden.

Wees niet bang om je mededocenten om hulp te vragen. De sleutel tot succes ligt in een wederzijdse uitwisseling van kennis en vaardigheden

3. Terug naar de basis

Ga terug naar de basis. Bereid je lessen niet voor op basis van de inhoud van de lesstof, maar focus je op de samenstelling van je klas. Houd rekening met de verschillen tussen leerlingen en zorg ervoor dat elke leerling individueel kan schitteren. Vergeet vooral ook niet dat lesgeven je passie is. Techniek vormt maar een klein onderdeel van het leraarschap: identiteit en integriteit maken een goede docent. De mate waarin je jezelf kent en vertrouwt, maar ook bereid bent om jezelf kwetsbaar op te stellen zullen een verschil maken in hoe leerlingen de lessen ervaren. Blijf dus ook in je online lessen zo dicht mogelijk bij de aanpak die je in je normale lessen hanteert.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De ingrediënten voor het ideale hybride leslokaal
101 basisprincipes voor IT-security
Veilig blijven werken met Google, kan dat wel?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl