Home Thema's 3. Digitaal lesgeven Grootste probleem thuisonderwijs in immateriële zaken
3. Digitaal lesgeven

Grootste probleem thuisonderwijs in immateriële zaken

thuisonderwijs
Achtergrond

Kinderen maken zich meer zorgen door de coronacrisis en sommigen geven aan eenzaam te zijn (ongeveer 15-20% in vo en po). Verder geeft een relatief grote groep aan dat ze zich verveeld hebben en school gemist hebben. Dat is één van de eerste resultaten van het onderzoek naar de effecten van onderwijs op afstand op sociale ongelijkheid en onderwijsresultaten van Thijs Bol, universitair hoofddocent Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Er zijn geen grote verschillen tussen leeftijden of onderwijsniveaus.

Kinderen hebben wel heel verschillende ondersteuning gekregen van hun ouders, met name omdat sommige ouders aangeven niet goed hebben kunnen helpen. Hier zit veel ongelijkheid: met name hoogopgeleide ouders voelen zich goed in staat, laagopgeleide ouders voelen zich slecht in staat. Laagopgeleide ouders lijken ook minder te helpen. Dit kan mogelijk grote effecten hebben op de leerwinst van leerlingen.

Uit de eerste resultaten komt ook naar voren dat scholen nu goed in kaart moeten brengen welke leerlingen het thuis moeilijk hebben gehad. Ook moeten scholen ervoor zorgen dat deze kinderen extra ondersteuning krijgen op het moment dat er weer een schoolsluiting komt. Een algemene les, aldus Bol, is dat scholen kinderen actief op moeten zoeken. Volgens Bol zit het grootste probleem met thuisonderwijs niet in de materiële zaken (computer, etc), maar juist in de immateriële zaken (ouderhulp).

Bol komt ook met een aantal aanbevelingen:

  • Laat selectief leerlingen wel naar school gaan
  • Trek in het VO de verschillen recht tussen VMBO (erg weinig aanbod) en VWO (erg veel aanbod)
  • Stel duidelijke richtlijnen op voor een volgende schoolsluiting (hoeveel uren digitaal, hoeveel contact met mentor, etc)

Lees hier het artikel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Lees hier het artikel van Onderwijsminizine.

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl