Home Thema's Digitaal lesgeven Hoe zit het met smartphones in de klas?
Digitaal lesgeven

Hoe zit het met smartphones in de klas?

Hoe zit het met smartphones in de klas
Achtergrond

Vanaf 1 januari 2024 zijn smartphones in de klas in het vo verboden, evenals tablets en smartwatches. Tenzij ze noodzakelijk zijn voor de inhoud van de les of wanneer leerlingen afhankelijk ervan zijn om medische redenen of een beperking. Op de website Vernieuwenderwijs legt Barend Last in een aflevering van ‘Barend legt uit’ wat deze regeling betekent. Dat is belangrijk want scholen moeten zelf regels opstellen over het gebruik in overleg met leraren, ouders en leerlingen.

Zijn smartphones in de klas hulpmiddel of afleiding?

Last wijst erop dat smartphones als voordeel hebben dat ze krachtige tools zijn die de leerervaring van leerlingen en studenten kunnen verrijken.  Smartphones hebben ook een nadeel: ze kunnen een bron van afleiding zijn. Last vindt een verbod geen simpele oplossing omdat het leerlingen en studenten kan beletten om belangrijke digitale vaardigheden te ontwikkelen. Je plakt in feite een pleister op een wond zonder die eerst schoon te maken. Er moet namelijk ook gekeken worden waarom leerlingen en studenten afgeleid worden. Daarom draait het er volgens Last om om een onderwijspraktijk te creëren waarin technologie leren verrijkt en niet ondermijnt. Technologie is niet het probleem, maar hoe we die gebruiken en in welke context.

Verschillende keuzes bij smartphonebeleid

Scholen maken tot nu toe verschillende keuzes bij hun smartphonebeleid:

  • Totaalverbod
  • Omarmen als krachtig leermiddel en gebruiken om te communiceren over bijvoorbeeld roosters en resultaten
  • Evenwichtig beleid: regels hangen af van leeftijd, les en specifieke behoeften en uitdagingen van een situatie
Stappenplan voor smartphonebeleid

Last geeft een stappenplan voor scholen die een smartphonebeleid willen ontwikkelen dat zowel kansen als uitdagingen aanpakt.

1 Bepaal eerst de huidige stand van zaken: hoe worden smartphones nu gebruikt?

2 Inventariseer wat wel en niet werkt.

3 Ga in gesprek met leerlingen en ouders.

4 Formuleer beleid: wat zijn doelen en regels voor smartphonegebruik?

5 Maak de verwachtingen van dit beleid helder.

6 Draag dit beleid uit.

7 Communiceer de regels en pas aan waar nodig.

8 Vergeet niet: het gaat niet alleen om regels maar ook om het creëren van een cultuur, waarbij iedereen technologie ziet als hulpmiddel in plaats van als bron van afleiding.

Aan het eind van de video wijst Last op twee handige bronnen: de informatie van de Rijksoverheid over smartphones in de klas en de handreiking van Kennisnet, Schoolbeleid voor smartphones.

Praktijkvoorbeeld: Sint-Janslyceum in Den Bosch

De NOS zond op 14 december 2023 een reportage uit over een vo-school waar een totaalverbod op mobieltjes al vanaf het begin van het schooljaar 2023-2024 van kracht is: het Sint-Janslyceum in Den Bosch. Betrokkenen zijn vooralsnog positief. Volgens rector Jean Wiertz vinden de leerlingen dat de school gezelliger is geworden. De school heeft bovendien geïnvesteerd in zaken als tafelvoetbal, tafeltennis en een pannaveldje. Leerlingen vertellen dat ze meer sociaal gedrag hebben met hun vrienden. Ook hebben ze meer focus. De leerlingen snappen waarom de school deze keuze heeft gemaakt en zijn er inmiddels aan gewend.

Bronnen: Vernieuwenderwijs, NOS.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?