Home Thema's Digitaal lesgeven Ichthus College Veenendaal maakt protocol met scenario’s voor coronamaatregelen
Digitaal lesgeven

Ichthus College Veenendaal maakt protocol met scenario’s voor coronamaatregelen

Achtergrond

Alle leerlingen komen naar school en is er anderhalve meter afstand tussen leerlingen en leraren, hybride lessen, afstandsonderwijs en een beperkte groep leerlingen op school. Vier scenario’s die zich kunnen voordoen bij coronamaatregelen. Het Ichthus College Veenendaal formuleerde daarom al snel na de eerste lockdown een protocol met richtlijnen voor het onderwijs in vier verschillende scenario’s.

Het protocol is van belang omdat het antwoord op onderstaande vragen afhangt van het gekozen onderwijsscenario:

  • Wat doen we als er uren uitvallen?
  • Waar mogen leerlingen in school pauzeren?
  • Hoe gaan we om met leerlingen en leraren in quarantaine?
  • Welke prioritering hanteren we als we moeten kiezen wie op school les krijgt en wie thuis? 

In het protocol worden daarom per scenario alle relevante aspecten behandeld:

Scenario 1 Alle leerlingen op school, 1,5 meter tussen leerlingen en medewerkers

  • Lessen en Lokalen – Luchten lokalen
  • Noteren van huiswerk in Som of een planner – Onderbouw en Bovenbouw
  • Lestijden en pauze
  • Uitval van uren – Als de docent lesgeeft vanuit huis (vanwege quarantaine of anderszins) en Als een leerling les volgt vanuit huis (vanwege quarantaine of anderszins)

Scenario 2 Hybride lessen, afstand moet weer 1,5 meter worden tussen iedereen

  • Lessen en aanwezigheid
  • Lessen en Lokalen – Luchten lokalen
  • Noteren van huiswerk in Som of een planner –  Onderbouw en Bovenbouw   
  • Lestijden en pauze
  • Uitval van uren – Als de docent lesgeeft vanuit huis (vanwege quarantaine of anderszins) 

Scenario 3 Afstandsonderwijs

  • Lessen  
  • Lokalen  
  • Lestijden en pauze
  • Uitval van uren

Scenario 4 Een beperkt percentage leerlingen mag in school zijn, 1,5 meter tussen leerlingen en medewerkers

  • Prioritering
  • Lessen en Lokalen – Klassen die op school zijn en Klassen die thuis zijn
  • Noteren van huiswerk in Som of een planner – Onderbouw en Bovenbouw
  • Lestijden en pauze
  • Uitval van uren – Klassen die op school zijn en Klassen die thuis zijn

Afdelingsdirecteur VWO Kees Bok vertelt in een interview met Voortgezet Leren over de aanleiding: “We wisten tijdens de eerste lockdown totaal niet wat ons te wachten stond en namen de eerste beslissingen vanuit het MT. Daarna realiseerden we ons al snel dat het coronavirus weleens langer invloed op het onderwijs kon hebben dan we dachten.” Besloten werd om vrij snel een werkgroep samen te stellen van collega’s uit alle geledingen van de school. Bok: “Zo konden we met elkaar bedenken hoe we in verschillende scenario’s het onderwijs kunnen continueren.” Ook legt hij het nut van het protocol en de scenario’s uit: “Door doemscenario’s reëel te bekijken en daar concrete richtlijnen voor te bedenken, creëer je duidelijkheid en dat brengt rust, ook voor de leerlingen.”

Lees hier het hele artikel van Voortgezet Leren.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
EHBC: Eerste Hulp Bij Cybersecurity Ongelukken
Extra aandacht voor cyberdreigingen tijdens securitymaand
Hoger onderwijs ondanks maatregelen nog digitaal kwetsbaar
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl