Home Thema's Digitaal lesgeven De invloed van thuisonderwijs op het niveau van leerlingen
Digitaal lesgeven

De invloed van thuisonderwijs op het niveau van leerlingen

thuisonderwijs
Achtergrond

In het voorjaar gaf bijna elke middelbare school maandenlang online les. Maar welke invloed had dit thuisonderwijs op het niveau van leerlingen? De Nationale Onderwijsgids interviewde drie docenten over hun ervaringen.

Illanga Bel

De eerste is Illanga Bel. Zij geeft Engels aan HAVO bovenbouw op twee middelbare scholen: het PENTA College in Hoogvliet en het CBSplus in Rotterdam. Bel merkte aan de uitslagen dat het niveau is gedaald en dat veel leerlingen nog lang niet op het niveau zijn waar ze in dit stadium zouden moeten zijn. Ze merkte ook dat leerlingen minder gegroeid zijn qua persoonlijkheid. “In havo 4 zijn de leerlingen echt nog speels, waar ze normaal al volwassener waren.” Het thuisonderwijs had ook positieve gevolgen, volgens Bel. Zo zag ze indrukwekkende presentaties, die leerlingen zelf vormgegeven hadden. Ook vond ze het knap dat sommige leerlingen aan durfden te geven dat ze thuis te weinig rust hadden om goed te leren. Bel vindt dat we ons moeten realiseren dat het voor leerlingen ook niet makkelijk is geweest, omdat er veel onzekerheid en onduidelijkheid heerste en leerlingen zich keer op keer moesten aanpassen.

Arnoud Kuipers

De tweede is Arnoud Kuijpers. Hij geeft Nederlands op een gymnasium in Gouda. Tot de zomer gaf hij ook nog les aan het VMBO in de Schilderswijk in Den Haag. Hij merkt dat voor de gymnasiasten het thuisonderwijs beter te doen was en merkt ook geen verschil in niveau. Leerlingen op het VMBO hebben echter meer structuur nodig. Ook ziet hij dat ouders van gymnasiasten hun kinderen beter kunnen helpen. “Wat dat betreft is het thuisonderwijs niet goed geweest voor de kansengelijkheid van leerlingen.” Kuipers vond online lesgeven maar onpersoonlijk. Ook zag hij dat de intelligente lockdown het dag- en nachtritme van zowel VMBO- als van gymnasiumleerlingen soms helemaal in de war gooide.

Tineke Kaptein

De derde is Tineke Kaptein. Ze geeft Nederlands aan de bovenbouw vmbo op Curio scala in Breda. Daarnaast houdt ze zich als vakgroepvoorzitter Nederlands bezig met de huidige achterstanden van leerlingen. Veel van haar leerlingen wonen in achterstandswijken, in gezinnen waar ze thuis weinig tot geen Nederlands spreken. Volgens Kaptein had de intelligente lockdown in het voorjaar een enorm effect gehad op het niveau van de leerlingen: kennis zakte weg. Ook verdwenen veel leerlingen uit het zicht. “Het is me nog duidelijker geworden dat school voor veel leerlingen een veilige plek vormt. Wij bieden structuur en veiligheid.” Kaptein merkt dat het online onderwijs ook positieve gevolgen heeft gehad: docenten konden zich meer richten op het onderwijs zelf; docenten hadden geen last meer van randzaken als ruzies, pesterijen en andere externe prikkels. En: ze ontdekten de voordelen van lesgeven in kleine groepen. “Het zou fijn zijn als we het lesgeven in kleine groepen in de toekomst kunnen voortzetten. Onze leerlingen zijn gebaat bij voorspelbaarheid en individuele instructie. Zo kan de coronacrisis toch nog iets goeds opleveren.”

Het complete artikel ‘Wat merken docenten nu van de sluiting van de scholen in het voorjaar?’ verscheen op 4 november 2020 op de site van de Nationale Onderwijsgids. Klik hier om het artikel te lezen.

Delen:
Trending topics
Vier tips om meer uit Kahoot! te halen
Wat zijn de voordelen van hybride onderwijs?