Home Thema's Digitaal lesgeven Klein beginnen bij digitaal examineren heeft grote voordelen
Digitaal lesgeven

Klein beginnen bij digitaal examineren heeft grote voordelen

Klein beginnen bij digitaal examineren heeft grote voordelen
Achtergrond

Hoe bereiden scholen zich voor op de implementatie van de OKE-koppelingen en digitaal examineren? Daarover interviewt tekstschrijver Martijn van der Ven voor MBO Digitaal maandelijks een school. In het derde deel is het de beurt aan het Alfa-college. Van der Ven spreekt met functioneel specialist Koen Lamaker, projectleider Examineren en Diplomeren Henry Zuidema, informatiemanager Henk Knevelbaard en toetsleider en -planner Diana Bulthuis.

Alfa-college was er vroeg bij

Het Alfa-college is een christelijk ROC voor Noord- en Oost-Nederland met zes schoollocaties en drie examenlocaties. Ruim 14.000 studenten kunnen er terecht voor reguliere mbo-opleidingen, bij- en omscholing, educatieve trajecten of bedrijfsopleidingen (op maat). Het Alfa-college was er vroeg bij met digitaal examineren en nam als initiatiefnemer deel aan de eerste OKE-pilot voor summatieve toetsen. Momenteel neemt Alfa college op een van de zes locaties een selectief aantal rekentoetsen af via de OKE-koppeling.

Alfa-college begint bewust klein

Het Alfa-college begint bewust klein. De school wil pas uitbreiden naar andere locaties als ze genoeg ervaring en goede resultaten hebben verzameld. Dan kunnen ze bovendien  sneller uitbreiden omdat ze eventuele fouten maar één keer hoeven te herstellen. Klein beginnen kan daarom volgens het Alfa-college grote voordelen hebben. Zuidema vat het als volgt samen: “Het gecontroleerd uitbouwen van iets dat foutloos is, is naar mijn mening eenvoudiger dan fouten rechtzetten over de volle breedte.”

De juiste mensen erbij betrekken

Zuidema vindt het ook belangrijk om in deze fase de juiste mensen erbij te betrekken. Die moeten wel aan drie voorwaarden voldoen:

  • Openstaan voor innovatie.
  • Niet bang zijn om te pionieren.
  • Flexibel omgaan met mogelijke tegenvallers.
Draagvlak belangrijk

Zuidema weet dat draagvlak bij de overgang van examineren op papier naar digitaal examineren belangrijk is. Hij heeft een paar tips:

  • Door de voordelen van digitaal werken bij examineren te benadrukken, sta je al met 1-0 voor.
  • Laat als docent zien dat je weet met welke vragen collega’s zitten.
  • Docenten laten zich het beste overtuigen door docenten.
  • Zorg dat docenten hebberig worden en denken: dit wil ik ook!

Bulthuis voegt er nog eentje aan toe:

  • Als experts zoals een toetsleider, een beleidsadviseur, een functioneel specialist en een secretaris van de examencommissie erin geloven sta je met 2-0 voor.

In het eerste deel ging van de serie ‘Digitaal examineren’ sprak Van der Ven met ROC van Amsterdam-Flevoland. Dat verhaal lees je hier.

In het tweede deel van de serie ‘Digitaal examineren’ sprak Van der Ven met Aeres MBO. Dat verhaal lees je hier.

Bron: MBO Digitaal.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Smartphonebeleid vo-scholen op orde, praktijk loopt achter
DUO verwijdert enquête na datalek