Home Thema's Digitaal lesgeven Leraar als mens maakt het verschil
Digitaal lesgeven

Leraar als mens maakt het verschil

Leraar als mens maakt het verschil
Achtergrond

Een leraar maakt als mens het verschil, omdat hij leerlingen vormt. En vorming gaat dieper dan leren. Dat zegt wijsgerig psycholoog Joris Vlieghe in de Kennisnet-podcast ‘Joris Vlieghe – wat een leraar een leraar maakt’.  De podcast maakt deel uit van de serie ‘Onder pedagogen’.

Leraar zijn als specifieke manier om in het leven te staan

Vlieghe bracht onlangs een boek uit met als titel ‘Wat een leraar tot een leraar maakt; vorming, zaakgerichtheid en liefde voor de wereld. Het boek schetst een portret van de leraar dat de waarde van het leraarschap positief benadrukt. Het vat leraar zijn op als een specifieke manier om in het leven te staan. Pas als we deze zijnswijze goed begrijpen en een rijke taal ontwikkelen om het leraarschap te beschrijven, kunnen we de genoemde uitdagingen aanpakken die leraren belemmeren in waar het in lesgeven werkelijk om draait.

Het boek brengt een aantal kernideeën bijeen die nodig zijn om te verhelderen waarin het leraar zijn zich onderscheidt van andere beroepen. Het gaat meer bepaald over vorming, educatieve gelijkheid, zaakgericht onderwijzen en het belichamen van liefde voor een gedeelde wereld.

Digitale technologie als hulpmiddel

Vlieghe is sinds 2018 verbonden aan de onderzoekseenheid Educatie, Cultuur en Samenleving van de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven. Daar geeft hij onderwijs en doet hij onderzoek naar onder meer de impact van digitalisering op de toekomst van de school, de figuur van de leerkracht en de betekenis van educatieve praktijken in het licht van digitalisering.

Vlieghe geeft in de podcast met Kennisnet-adviseur Remco Pijpers aan dat hij vindt dat digitale technologie de leraar wel degelijk kan helpen bij de vorming van leerlingen. Maar dan moet de leraar wel ‘ernstig genomen worden’ bij hoe technologie een plek op scholen krijgt. “De leraar is niet iemand die taken uit te voeren heeft die gedefinieerd worden door experts en beleidsmakers. De leraar moet mee betrokken worden in het vormgeven van die digitale omgevingen.”

Podcastserie ‘Onder pedagogen’

Hoe kijken pedagogen naar nieuwe technologie in het onderwijs, of hoe zouden ze hier naar hebben gekeken? Kennisnet onderzoekt het in de podcastserie ‘Onder pedagogen’.

Bron: Kennisnet.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Smartphonebeleid vo-scholen op orde, praktijk loopt achter
DUO verwijdert enquête na datalek