Home Thema's 3. Digitaal lesgeven Waarom online onderwijs de toekomst is van professionele ontwikkeling
3. Digitaal lesgeven

Waarom online onderwijs de toekomst is van professionele ontwikkeling

online onderwijs
Achtergrond

Online onderwijs is de laatste tien jaar al flink in opkomst, maar de COVID-19 pandemie versnelde dit nog eens op ongekende wijze. Met name voor professionele loopbaanontwikkeling. Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat op diploma’s gebaseerde programma’s en dure leer- en ontwikkelingsinitatieven niet langer nodig zijn om een efficiënte doorlopende trainingsomgeving te creëren voor mensen die carrière willen maken.

Online leren heeft zo zijn eigen unieke voordelen, maar uiteraard ook nadelen. Toch zijn alleen de nadelen geen reden om deze onderwijsrevolutie uit de weg te gaan volgens Fahim ul Haq, Co-Founder en CEO van Educative, een online leerplatform voor softwareontwikkelaars. Deze manier van leren is volgens hem dan ook ‘here to stay’ en heeft een waardevolle toevoeging. Zonder de beperkingen te negeren is Ul Haq van mening dat online leren voor professionele ontwikkeling de moeite waard is om je hard voor te maken. Hij deelt een paar belangrijke redenen waarom.

1. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo werken

Veel studenten en werknemers geven de voorkeur aan online oplossingen vanwege de flexibiliteit. Ze kunnen zo immers in hun eigen tempo leren door hun eigen prioriteiten te stellen. Daarnaast kunnen ze hun leerpad zelf plannen op basis van hun eigen behoeften.

Elke leerling heeft dan ook zijn eigen leermethodologie en levensdoelen. Wanneer je altijd maar verwacht dat elke leerling de informatie op hetzelfde tempo verwerkt, ga je voorbij aan de cruciale succesfactor. Het tempo van studies in groepsverband is dan ook vaak een obstakel geweest voor niet-traditionele leerlingen, zoals mensen met zorgverantwoordelijkheden in hun gezin of mensen met uiteenlopende leercapaciteiten.

Een leeromgeving waarbij je op je eigen tempo kunt werken stelt werknemers dan ook in staat om op hun eigen moment vooruitgang te boeken. Sterker nog, online leertools zorgen er bij bedrijfsopleidingen zelfs voor dat er 40 tot 60% minder tijd nodig is om dezelfde leerstof te voltooien. Werknemers kunnen namelijk zelf inplannen wanneer ze willen (en kunnen) leren én daarbij hoeft er niet meer naar de opleidingscentra gereisd te worden. Iets wat normaal gesproken natuurlijk behoorlijk tijdrovend is.

Online leertools zorgen er bij bedrijfsopleidingen voor dat er 40 tot 60% minder tijd nodig is om leerstof te voltooien

Toch is leren in eigen tempo niet voor iedereen even ideaal. Daarom mag het ook niet beschouwd worden als een zogenaamde ‘one-stop-shop’ oplossing. Online leerprogramma’s vereisen over het algemeen namelijk een grotere hoeveelheid leeswerk om het onder de knie te krijgen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Als je niet de sterke motivatie hebt om zo’n online programma te voltooien, is het haast onmogelijk om deze leermethode succesvol af te ronden. Het vele lezen kan voor sommigen namelijk een belemmering zijn. Daarom moet dit zeker in overweging worden genomen bij de keuze van een online studie.

2. Online leren is kosteneffectief

Over het algemeen is online leren niet alleen kosteneffectiever voor leerlingen, maar ook voor onderwijzers en L&D-teams (learning and development). Vooral in tegenstelling tot loopbaanontwikkelingsprogramma’s – waar normaliter ook kosten van onder andere faciliteiten, transport en hulpbronnen bij komen kijken – is onderwijs op afstand vele malen goedkoper.

Uit onderzoek van Dr. Brent Peterson blijkt dat leereffectiviteit met name te danken is aan drie factoren: 25% van het leren is afkomstig van de leerstof en het traject, 25% hangt af van individuele voorbereiding en 50% komt van de activiteiten die daarna volgen. Bedrijven investeren echter maar 10% van hun opleidingsbudget in activiteiten voorgaand aan het leertraject en slechts 5% in activiteiten na het traject. Dat betekent dus dat 85% van het opleidingsgeld wordt verspild.

Voor zakelijke leeroplossingen op afstand zijn de onderhoudskosten veel lager dan persoonlijke trainingsevenementen (op locatie). Dat ligt voornamelijk aan de kosten die bespaard worden op het gebied van het managen, het voorbereiden van het traject en het reizen. In plaats daarvan kunnen teams meer investeren in applicaties. Daarnaast zijn online oplossingen ook een uitstekende keuze voor kleinere bedrijven die geen volledig leermanagementsysteem (LMS) kunnen implementeren.

Uiteraard hangt het succes van een online leermethode voor bedrijven ook grotendeels af van de mate van toewijding van de werknemers. Kosteneffectiviteit alleen is dan ook geen garantie voor leersucces. Deze oplossingen vereisen namelijk een duurzame investering. Daarom kiezen sommige bedrijven er dan ook voor om een online leermethode als onderdeel van hun toolkit te integreren, in plaats van ze volledig te vervangen.

3. Online leren zorgt voor meer afwisseling

Het aanbod van online leren is enorm. Studenten of cursisten krijgen stapsgewijze instructies over een verscheidenheid aan onderwerpen, die voorheen ontoegankelijk waren. De meeste organisaties en bedrijven hebben namelijk nou eenmaal geen specialisten voor diverse onderwerpen in huis, waardoor werknemers niet de onderwerpen kunnen leren die ze nodig hebben om te slagen of hun loopbaan intern uit te breiden.

Door middel van online studies is de keuze aan onderwerpen die je als cursist kunt behandelen oneindig. Daarnaast kunnen L&D-teams gemakkelijk gespecialiseerde programma’s samenstellen. Dankzij de vooruitgang op het gebied van officiële accreditaties kunnen cursisten hun vaardigheden laten zien en kunnen L&D-teams de resultaten en voltooiing van de programma’s volgen.

Toch is variatie alleen geen garantie voor kwaliteit. Veel online oplossingen zijn niet geaccrediteerd om relevante opleidingen aan te bieden. Ook kunnen online oplossingen bepaalde disciplines simpelweg niet goed genoeg vervangen. Met name disciplines die praktijkervaring vereisen, zoals online medisch onderwijs. Daarom moeten L&D-teams voorzichtig zijn bij het investeren in online oplossingen om te bepalen of voldoet aan alle eisen.

4. Online leren is wereldwijd toegankelijk

Studenten en cursisten van over bijna heel de wereld kunnen zich inschrijven voor online programma’s. Daarnaast helpt het organisaties die wereldwijd meerdere vestigingen hebben. Online leersystemen maken het namelijk gemakkelijker om werknemers tegelijkertijd bij te scholen, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Zo kunnen teams en werknemers over de hele wereld tegelijkertijd nieuwe stof leren en tools proberen.

Daarnaast opent online leren ook deuren voor werknemers om zich ergens anders te vestigen tijdens het volgen van een online studie. Een plaatsonafhankelijke, door technologie gestuurde levensstijl helpt elk bedrijf een duurzaam web te vormen van wereldwijde studenten die vast kunnen houden aan hun eigen levensstijl zonder hun carrièredoelen op te offeren. 

Toch kan de gelijkheid van op het web gebaseerde technologieën voor bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds een belemmering zijn. Hoewel bijna 74% van de Nederlanders over een eigen computer beschikt, ligt dat aantal in de rest van de wereld een stuk lager. Zo bestaat er bijvoorbeeld in India een grotere kloof in computergeletterdheid. Wanneer (internationale) L&D-teams online leeroplossingen overwegen is het daarom essentieel om rekening te houden met deze barrières.

5. Online leren is wendbaar

In 2021 horen bedrijven flexibeler dan ooit te zijn. De economische crash van vorig jaar heeft aangetoond dat bedrijven succesvol zijn als ze snel reageren met technologische roll-outs en omscholingsstrategieën. Online leerprogramma’s voor bedrijven ondersteunen dit soort wendingen en bieden een flexibele oplossing voor een snel veranderende markt.

Een effectieve leerafdeling moet wendbaar zijn, en online studies maken het makkelijker om snel relevante inhoud te produceren. Daarnaast kunnen deze online studies ook regelmatig aangepast worden op nieuwe marktdynamieken.

Administratie en beheer zijn echter cruciaal voor het succes van een online leerprogramma. Een mislukte implementatie van een online programma kan de groei namelijk belemmeren. Organisaties die geen solide basis hebben rondom online trainingen, met name rondom ondersteuning, kunnen last hebben van slecht beheerde online oplossingen. Organisaties moeten daarom zorgvuldig overwegen of ze over de juiste middelen én cultureel aanpassingsvermogen beschikken.

Conclusie

Al met al is online onderwijs ‘here to stay’, concludeert Ul Haq. Het is volgens hem een waardevolle toevoeging aan onze leermethoden voor ondernemingen én kan een organisatie toekomstbestendiger maken. Investeren in online onderwijs is investeren in een voor iedereen toegankelijke toekomst.

Vertaling door Marjolein Sintenie

Bron: Forbes

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl