Home Thema's Digitaal lesgeven Slob schrijft kamerbrief over bestrijden van onderwijsachterstanden door Corona
Digitaal lesgeven

Slob schrijft kamerbrief over bestrijden van onderwijsachterstanden door Corona

onderwijsachterstanden
Nieuws

Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Arie Slob heeft op 22 januari de Kamer een brief geschreven over het funderend onderwijs tijdens en na de coronacrisis. In de brief behandelt Slob onder meer het proces richting een Nationaal Programma Onderwijs na Corona om de effecten van COVID-19 op het onderwijs ook voor de langere termijn op een goede manier te kunnen opvangen. Ook gaat hij in op het bestrijden van achterstanden.

Slob schrijft dat hij grote zorgen heeft over de effecten van alle noodzakelijke coronamaatregelen op leerlingen.

“We zien de sporen die de coronacrisis trekt in onze samenleving, al helemaal bij onze leerlingen en jongeren. Niet alleen op hun ontwikkeling, maar ook op hun welbevinden.”

Slob realiseert zich dat dit niet op korte termijn is op te lossen: “Dat zal een forse en meerjarige inspanning vergen, in de eerste plaats van het onderwijs, van alle leraren, schoolleiders, ondersteuners, vertegenwoordigende partijen. Het is niet realistisch om te verwachten dat alle kinderen de opgelopen achterstand op de verschillende ontwikkelgebieden dit jaar al volledig inhalen. Daarvoor zijn de achterstanden bij sommige leerlingen en studenten te groot, en de crisis is nog niet voorbij.”

Bestrijden van onderwijsachterstanden

Voor de periode ná de coronacrisis wordt samen met scholen en gemeenten een pakket samengesteld om de achterstanden meerjarig en structureel aan te pakken. Dit pakket zal gerichte interventies bevatten:

  • voor kinderen en jongeren met (de grootste) achterstanden over de volle breedte van het onderwijs;
  • bij de leergebieden waar de achterstand het grootst is;
  • voor het inhalen van stages; bij cruciale momenten in de school- en studieloopbaan.

Er is expliciet aandacht voor kinderen die het grootste risico lopen op achterstand, zoals kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status. Bij dit pakket verkennen we verschillende sporen, waaronder:

  • extra en effectievere cursustijd en inhaalprogramma’s voor leerlingen en studenten;
  • aanvullende ondersteuning van leraren, schoolteams en studiebegeleiders, ook in de randvoorwaarden;
  • extra ondersteuning ten behoeve van de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen; de hulp en ondersteuning voor scholen die beschikbaar is
  • extra ondersteuning in het vervolgonderwijs (vo, mbo en ho);
  • compensatie voor studenten die door de coronacrisis langer over hun studie doen.

Naast bovengenoemde punten besteedt Slob in de Kamerbrief ook aandacht aan de actualiteit omtrent het coronavirus in het funderend onderwijs, waaronder een verantwoorde heropening; de hulp en ondersteuning voor scholen die beschikbaar is; kinderen en jongeren in kwetsbare posities; het verdere verloop van schooljaar 2020/21, waaronder de overgang po/vo en de examens.

Lees hier het nieuwsbericht van de Algemene Vereniging Schoolleiders over de Kamerbrief. Lees hier het artikel dat het AD over het onderwerp schreef.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De ingrediënten voor het ideale hybride leslokaal
101 basisprincipes voor IT-security
Veilig blijven werken met Google, kan dat wel?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl