
Terugblik van een docent: online lesgeven tijdens de tweede lockdown

Tijdens de eerste lockdown was het overstappen op online onderwijs nog voor iedereen nieuw. Echter, eind december 2020 gingen de scholen opnieuw dicht en moesten docenten noodgedwongen weer overstappen op online onderwijs. Met de ervaring die we nu hebben: welke aspecten pakken we anders aan? Wat hebben we geleerd van de eerste lockdown?
Aandachtspunten
Gedurende de eerste lockdown liepen we er tegenaan dat sommige leerlingen leken te ‘verdwijnen’. Bijvoorbeeld door niet in een online les te verschijnen. Maar ook door de webcam uit te laten, zodat je als docent alleen maar tegen zwarte schermpjes aan het praten was.
Dit keer had mijn school van te voren een brief naar de ouders gestuurd. Hier stond in wat er verwacht werd van de leerlingen:
- Webcam aan.
- Microfoon aan als de docent iets vraagt.
- Zorg voor een rustige werkplek.
Ook hebben we afgesproken dat docenten leerlingen op afwezig zetten als zij niet in de online aanwezig zijn. De teamassistenten bellen dan naar huis. Op deze manier proberen we te voorkomen dat leerlingen verdwijnen. Tot nu toe lijkt deze aanpak goed te werken en hebben we alle leerlingen in kaart. Daarbij moet wel gezegd worden dat we een vrij kleine school zijn op Texel, dus daar hebben we misschien ook wel een streepje voor.
Leesboek mee
Voordat de school weer dichtging, had ik er voor gezorgd dat al mijn leerlingen minimaal één leesboek mee naar huis namen. Ook had ik besproken met mijn leerlingen dat de lockdown hét moment was om aan je fictiedossier te werken. Het zijn namelijk de ideale benodigdheden: iedereen zit verplicht thuis, activiteiten gaan niet door, horeca gesloten, het is buiten meestal toch slecht weer. Een mooi moment om boeken te lezen!
Examenleerlingen
De examenleerlingen krijgen bij ons nu fysiek les op school. De klas wordt in tweeën gesplitst en verdeeld over twee lokalen. Zo kunnen leerlingen afstand houden. Het is niet ideaal, maar het is wel fijn dat leerlingen op school zijn en toch les kunnen volgen op deze manier in het examenjaar.
Opnieuw online les
Wat vooral opviel tijdens de eerste online lessen in december was dat leerlingen nu wisten wat er van ze verwacht werd. Vrijwel alle leerlingen waren aanwezig tijdens de online lessen. Ook hadden veel leerlingen de webcam aan zonder dat ik er om hoefde te vragen.
In de agenda van Magister geven we aan wat we van de leerlingen verwachten. Dus: moeten ze aanwezig zijn in de online les, wat is het doel van de les en wat moet er gemaakt worden.
Je merkt dat we door de ervaringen van de eerste lockdown, de start en de online lessen nu een stuk soepeler verlopen. En dat is ook wel fijn in deze onzekere tijd.
Wil je een reactie plaatsen? Je bent op dit moment niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Als je je reactie direct geplaatst wilt hebben, log in of meld je aan.