Home Thema's Digitaal lesgeven Uitdagingen voor docenten bij een digitale transformatie
Digitaal lesgeven

Uitdagingen voor docenten bij een digitale transformatie

How to

De coronacrisis en het daaropvolgende afstandsonderwijs zorgde ervoor dat docenten moesten omschakelen naar een digitale leer-en werkomgeving. Om leerlingen zo goed mogelijk bij de les te houden, werden verschillende applicaties en tools ingezet, zoals Microsoft Teams. Docenten moesten wel meegaan met de razendsnelle digitale transformatie die de crisis veroorzaakte. Ben je benieuwd wat de grootste uitdagingen zijn waar docenten mee te maken kregen? Wij zetten ze op een rij én delen daarbij een aantal praktische tips.

Aan het begin van de corona-crisis zaten docenten met vragen waar ze nooit eerder mee te maken kregen: hoe houd ik controle als leerlingen vanuit huis de les moeten volgen? Hoe bereid ik samen met collega’s mijn lessen digitaal zo goed mogelijk voor? Wat doe ik met toetsen die de komende week gepland staan? Toen duidelijk werd dat de lockdown langer dan vier weken zou duren, waren er ook andere essentiële activiteiten die digitaal moesten plaatsvinden: examens, ouderavonden en andere speciale contactmomenten. Na de eerste ‘harde’ lockdown was er ruimte voor evaluatie, waaruit we heel wat nuttige lessen hebben gehaald.

In ‘control’ blijven

Het behoud van controle was voor veel docenten de grootste uitdaging van het afgelopen jaar. Teams heeft een aantal nieuwe functies toegevoegd waarmee docenten de touwtjes stevig in handen blijven houden:

  1. De harde mute

Met deze functie kun je de microfoons van alle leerlingen met één klik uitschakelen. Alleen jij als docent kunt deze functie beheren, wat wil zeggen dat leerlingen hun microfoon niet zelf weer aan kunnen zetten. Handig wanneer leerlingen door elkaar heen praten, terwijl jij als docent iets wilt uitleggen.

  1. Uitdraaien van aanwezigheidslijsten

Door deze tool kun je (automatisch) een overzicht krijgen van alle leerlingen die hebben deelgenomen aan jouw les.

  1. Virtuele lobby-functie

Met deze knop bepaal je wanneer leerlingen het virtuele klaslokaal mogen binnenkomen. Ben je nog niet klaar met je lesvoorbereidingen? Dan wachten de leerlingen nog eventjes in de virtuele lobby.

Simultaan lesgeven

Op dit moment moeten leerlingen nog regelmatig lessen vanuit huis volgen, terwijl er ook een deel wél fysiek aanwezig is op school. Als docent geef nu dus simultaan les: zowel aan leerlingen in de klas, als aan leerlingen thuis. Ook in deze situatie vormt controle een uitdaging. Gelukkig hebben we hier een aantal tips voor:

  1. Gebruik een digibord

Wanneer je een digibord gebruikt, kun je nog steeds een interactieve les verzorgen, waarbij leerlingen binnen en buiten het klaslokaal dezelfde lesstof te zien krijgen.

  1. Werk met een buddy

Elke leerling die thuis de les volgt, wordt gekoppeld aan een leerling in het klaslokaal. Hij of zij kan dan extra uitleg geven, vragen verzamelen via de chat en deze delen met jou als docent.

  1. Gebruik breakout rooms

De breakout room klinkt je waarschijnlijk wel bekend in de oren, want het is dé favoriet van veel docenten. Deze functie stelt je in staat om de leerlingen automatisch in groepen te verdelen. Je bepaalt zelf de grootte van de groep. Met één simpele druk op de knop hervat je de les weer klassikaal, via het hoodscherm.

Vanuit Microsoft wordt nog steeds hard gewerkt aan deze tools, om de gebruiksvriendelijkheid verder te optimaliseren. Daarom worden de functionaliteiten regelmatig geüpdatet. De functionaliteiten binnen de breakout rooms worden momenteel nog uitgerold, waardoor ze nog voor alle gebruikers beschikbaar zijn.

Hoe geef je een interactieve les?

Wanneer een les niet interactief is, verliezen leerlingen sneller hun aandacht en gaat er veel kennis verloren. Online lessen vergen meer energie, waardoor het cruciaal is om je leerlingen betrokken te houden. Gelukkig zijn er binnen Office 365 en Teams een aantal hulpmiddelen die je kunt integreren om je online lessen interactiever te maken.

  1. Bereid lessen die interactieve elementen bevatten goed voor

Wil je je leerlingen laten stemmen? Dan kun je gebruikmaken van Pollybot of Forms. Op die manier kun je je leerlingen bijvoorbeeld (mede) laten bepalen welke lesstof er die dag behandeld gaat worden.

  1. Gebruik breakout room

Ook in het kader van interactieve lessen is de breakout room een bijna onmisbare tool. Je betrekt leerlingen bij een actieve opdracht, waardoor hun focus weer een boost krijgt.

  1. Switch it up: kies voor Kahoot

Als je het écht even anders wil aanpakken, integreer dan een eigen kennisquiz van Kahoot in je les: succes gegarandeerd!

Voor sommige vakken zijn deze tools misschien niet meteen het meest voor de hand liggend. Denk maar aan natuurkunde of wiskunde. Formules of berekeningen kun je moeilijk overbrengen met behulp van Kahoot. Maar ook voor de natuurkunde- en wiskundedocenten zijn er oplossingen. Om te beginnen: je eigen device! Wanneer je laptop over een touchscreen beschikt, kun je stante pede meeschrijven op je scherm en die aantekeningen delen met je leerlingen. Bovendien kun je ook speciale tekentablets gebruiken die zijn voorzien van een Teams- en OneNote-applicatie. Als je de tablet aansluit op je laptop en daarna je scherm deelt, functioneert je tablet als schoolbord.

Al met al komt het erop neer dat je kennis wilt borgen bij je leerlingen. Presentaties en instructievideo’s vooraf opnemen zodat leerlingen ze later kunnen terugkijken, is binnen dit streven cruciaal. Je deelt de video’s simpelweg via het desbetreffende kanaal.

Beter samenwerken met collega’s

Niet alleen het contact met je leerlingen verloopt digitaal, ook het afstemmen met je collega’s kan lang niet altijd nog face to face. Om dit digitaal even succesvol te laten verlopen, is het belangrijk om vooraf werkafspraken te maken en een duidelijke structuur te hanteren binnen Teams. Elk onderwerp heeft een eigen Teams-kanaal met eigen bestanden. Je beslist samen met de beheerder over de rollen en toegangsniveaus van je collega’s en je gaat na wie in welke bestanden kan samenwerken. Zo behoud je een algeheel overzicht en blijf je weg van rondslingerende documenten en bestanden.

Je wilt niet alleen lesmateriaal met elkaar delen, maar ook notities en gespreksverslagen. Deze maak je het beste met behulp van OneNote. Het stelt je namelijk in staat om óf het volledige OneNote-bestand, met alle notities, te delen, óf om één specifieke pagina te delen. Met één simpele knop kun je gericht aan de slag.

In OneNote is het echter niet mogelijk om een document gezamenlijk te bewerken. Je verzendt namelijk een kopie, niet het originele bestand. In dat geval is documenten bewerken via Teams veel geschikter.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl