Home Thema's Digitaal lesgeven Sommige VO-leerlingen willen best meer online onderwijs
Digitaal lesgeven

Sommige VO-leerlingen willen best meer online onderwijs

Achtergrond

Nadira Saab, bijzonder hoogleraar bij Universiteit Leiden en strategisch adviseur bij Kennisnet, is gespecialiseerd in e-didactiek en heeft daarnaast een brede belangstelling voor de rol van ICT in het onderwijs. Ook houdt ze zich bezig met de Monitor Hybride Onderwijs van Kennisnet en de PO-Raad, waarin wordt onderzocht hoe scholen invulling geven aan onderwijs op afstand. Over al deze zaken en meer spreekt ze op 15 januari tijdens het online congres Onderwijsinzicht 2021. “Sommige leerlingen in het VO willen best méér online onderwijs dan ze vroeger hadden.”

Kennisnet sprak met Saab onder meer over de uitkomsten van de Monitor. Inmiddels is het eerste rapport over de resultaten in het basisonderwijs gepubliceerd. Een verdiepend rapport met mogelijke verklaringen voor deze bevindingen verschijnt in februari 2021. Ook de resultaten voor het voortgezet onderwijs komen in 2021 naar buiten. Saab licht alvast een tipje van de sluier op: “In de afgelopen periode is er veel onderzoek gedaan naar corona en de gevolgen voor het onderwijs. Ondanks de – voor wetenschappelijk onderzoek – korte periode hebben we al zo’n 70 publicaties gevonden over dit onderwerp. Dat is bijzonder als je bedenkt dat het even duurt voordat een wetenschappelijk onderzoek daadwerkelijk gepubliceerd is. En er komen er nog veel meer aan. Uit die 70 onderzoeken, nationale en internationale publicaties, hebben we er een aantal geselecteerd. Daar vertel ik meer over tijdens OnderwijsInzicht. We hebben gekeken naar afstandsonderwijs vanuit verschillende rollen: wat betekent het voor een leerling, voor een leraar, voor de ouders en voor de schoolleiding? Dat wordt allemaal onderzocht nu en daarover kunnen we een aantal interessante resultaten delen.” 

Specifieke doelgroep en regulier onderwijs

Saab onderzocht de afgelopen jaren hybride virtueel onderwijs voor een specifieke doelgroep, chronisch zieke kinderen. “Deze leerlingen zijn gewend om de lessen flexibel te volgen: of vanuit huis, of vanuit school, of beide. Daar kunnen we nu, in de huidige coronatijd in het reguliere onderwijs, lessen uit trekken. Zorg bijvoorbeeld voor interactie met de leerling thuis. Het is van belang dat leerlingen thuis niet het gevoel krijgen dat ze naar een tv-scherm kijken. Zo ervaren verschillende leerlingen dat. Het is echt belangrijk dat een leraar interactie op gang brengt. Pas dan wordt een leerling actief betrokken bij de les.” Ze maakt tegelijkertijd wel een kanttekening: “Iedere situatie is verschillend. We kunnen onderzoek onder chronisch zieke kinderen natuurlijk niet 1-op-1 doorvertalen naar het reguliere onderwijs. Er zijn adviezen te geven over e-didactiek, maar een aantal dingen weten we nog niet goed of niet goed genoeg. Daarom kijken we nu dus heel goed naar al die resultaten uit verschillende onderzoeken. Op basis daarvan bepalen we waar meer onderzoek nodig is én wat we daarvan zelf willen onderzoeken. Bijvoorbeeld het ondersteunen van ouders: hoe kunnen scholen ouders helpen bij het geven van thuisonderwijs zodat alle kinderen thuis goed onderwijs kunnen genieten?”

Behoefte leerlingen VO aan online onderwijs

Genuanceerd is Saab ook over de behoefte van leerlingen in het VO aan online onderwijs: “Er is een groep leerlingen in het voortgezet onderwijs die best méér online onderwijs wil. Althans, meer dan de tijd voorafgaand aan corona. Ze geven daarbij wel een aantal voorwaarden aan, zoals duidelijke structuur in de les en meer afstemming tussen leraren. En de hoeveelheid online lessen tijdens de eerste lockdown vonden ze wel écht te veel.”

Lees hier het oorspronkelijke artikel op Kennisnet.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl