Home Thema's Digitaal lesgeven Zakkie alternatief voor mobieltjesverbod in onderwijs
Digitaal lesgeven

Zakkie alternatief voor mobieltjesverbod in onderwijs

Nieuws

Een innovatief telefoonzakje van gerecyled materiaal dat alle signalen van een mobiele telefoon blokkeert zodra de telefoon in ’t Zakkie wordt gestopt. Dat is volgens de Delftse ondernemers Erman en Hozan, oprichters van ’t Zakkie, een alternatief voor het mobieltjesverbod dat de regering per 1 januari 2024 wil invoeren.

Erman heeft een achtergrond in ondernemen terwijl Hozan Engels geeft op een middelbare school in Delft. De twee zijn ervan overtuigd dat het mobieltjesverbod van de regering niet gaat werken. Tegelijkertijd weet Hozan uit de praktijk dat de constante piepjes en lichtjes van de smartphone zijn leerlingen alleen maar afleiden.

Erman en Hozan bedachten daarom ’t Zakkie, een signaal blokkerend telefoonzakje waarin iedere huidige mobiele telefoon past. Een mobiele telefoon die in ’t Zakkie zit, gaat offline binnen enkele seconden. Berichten, oproepen en/of andere meldingen komen dus niet binnen zolang de telefoon is ‘verstopt’.

Pilot

Hozan nam eerder dit jaar de proef op de som in zijn eigen school. Leerlingen het zelfs mee naar huis nemen. Het resultaat na een week was verbluffend: bij een van de leerlingen halveerde de schermtijd van 12 uur per dag naar 6 uur en een paar minuten. Er volgde een pilot met 30 scholen. Uiteindelijk gaven 24 scholen feedback, zowel van docenten als van leerlingen.

De voornaamste uitkomsten van de enquête, gehouden onder 24 docenten:

  • Docenten zijn positief over ’t Zakkie als hulpmiddel in de klas. Ze erkennen de waarde ervan en zien het potentieel om conflicten te verminderen.
  • ’t Zakkie draagt bij aan een duidelijk beleid in de klas. Het biedt helderheid en structuur, waardoor docenten en leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.
  • Een mobiele telefoon heeft ook zo zijn voordelen tijdens de les, denk hierbij aan het gebruik van een mobiele telefoon voor educatieve doeleinden.
  • Leerlingen kunnen zich beter focussen en concentreren tijdens de les wat de leskwaliteit weer omhoog haalt.

De voornaamste uitkomsten van de enquête, gehouden onder 594 leerlingen:

  • Er is een aanzienlijke daling van de schermtijd, met een gemiddelde afname van ongeveer 50%. Dit geeft aan dat ’t Zakkie effectief is in het verminderen van het gebruik van mobiele telefoons tijdens de les.
  • Leerlingen geven aan dat ze vaak afgeleid raken door hun telefoon, wat negatieve gevolgen kan hebben voor hun concentratie en leerprestaties. ’t Zakkie biedt een oplossing om deze afleiding te verminderen.
  • Hoewel leerlingen over het algemeen tegen een telefoonverbod zijn, tonen de enquêteresultaten aan dat ze positief staan tegenover ’t Zakkie als alternatieve oplossing. Dit suggereert dat leerlingen openstaan voor het gebruik van ’t Zakkie als een middel om hun telefoongebruik in de klas te verminderen.
  • Een duidelijk beleid rondom het gebruik van ’t Zakkie draagt bij aan het verminderen van conflicten tussen docenten en leerlingen. Het zorgt voor helderheid en structuur, waardoor verwachtingen duidelijk zijn en mogelijke conflicten worden voorkomen.
Horeca Vakschool Rotterdam

De Horeca Vakschool Rotterdam is een van de scholen die dit jaar ’t Zakkie gaat toepassen. Locatiedirecteur Berivan Elis legt tegenover RTL Nieuws uit waarom: “Wij zijn geen voorstander van een algeheel verbod zoals nu de richtlijn van het ministerie per 1 januari is. We gebruiken de telefoon ook voor educatieve doeleinden. Dus we wisten dat we iets moesten verzinnen. Op deze manier ligt de autonomie zowel bij de leerling als bij de docent.” Bij RTL Nieuws komt ook Daphne Straver, Engels- en ICT-docent op de Horeca Vakschool, aan het woord. Ze is enthousiast: “Als onderwijsinstelling moet je leerlingen ook voorbereiden op de maatschappij. Verantwoord telefoongebruik hoort daarbij, want die telefoon is nu eenmaal onderdeel geworden van onze samenleving.” Voor de zomervakantie draaide ze in enkele klassen een pilot: “Dat beviel goed.”

Ook scholierenorganisatie LAKS is blij met het initiatief. Voorzitter Rafke Hagenaars geeft tegenover RTL Nieuws wel aan dat ze wil afwachten hoe het in de praktijk uit zal pakken. “Ik vind het erg fijn om te merken dat deze school en ook andere hier al zo erg over nadenken en mee bezig zijn. Of Zakkie een goede oplossing is, zal moeten blijken. Bovendien denk ik dat één oplossing niet bestaat omdat iedere school anders is en een eigen context heeft. Al met al zijn we voorstander van dit soort maatregelen, maar tegen een algeheel verbod.”

Bron: Zakkie, RTL Nieuws, AD

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?