Home Thema's Digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden

Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?

Hoe stuur je studenten AI-ready de arbeidsmarkt op?

Ervoor zorgen je dat studenten AI-ready de arbeidsmarkt opgaan. Met dat doel zette Nanda Piersma, wetenschappelijk directeur en onderzoeker van...

Microcredentials hebben grote meerwaarde

Als microcredentials een standaard aanbod wordt, heeft het een grote meerwaarde en helpt het om te investeren in wat echt...

Zelfsturend leren niet voor iedereen geschikt

In 2013 startte Universiteit Twente (UT) met een eigen University College Twente, de Academy for Technology, Liberal Arts and Sciences...

Nederlandse leerlingen funderend onderwijs scoren net voldoende op digitale geletterdheid

Leraren in het po schatten de digitale geletterdheid van hun leerlingen gemiddeld in op een 6.0. Leraren in het vo...

Wat kun je met de metaverse in onderwijs en onderzoek?

Wat is de metaverse en kunnen we iets met deze real-time virtuele omgeving in onderwijs en onderzoek. Die vraag staat...

De meest mediawijze klas van Nederland 2023 komt uit Naaldwijk

Groep 8A van de Bernadetteschool uit Naaldwijk heeft de dertiende editie van de MediaMasters gewonnen. De groep speelde de serious...

Gebruik van AI in het arbeidsveld wekt vooralsnog zorgen

Het gebruik van AI in het arbeidsveld blijft leiden tot gemengde reacties. Zo bleek onlangs uit een onderzoek van HR-...

Het belang van nieuwswijsheid in de klas

Wat is het belang van nieuwswijsheid in de klas? Tijdens de Dutch Media Week ging Tjipcast in gesprek hierover met...

Ada ter Maten wil scholen inspireren om werk te maken van digitale vaardigheden

Ada ter Maten start dankzij startfinanciering uit het Programma Digitaal Bekwaam dit jaar bij ROC Albeda een onderzoekswerkplaats waar ze...

MYRA komt met nulmeting ICT-bekwaamheid voortgezet (speciaal) onderwijs

De nulmeting van de Monitor Digitalisering Funderend Onderwijs MYRA voor het voortgezet (speciaal) onderwijs is verschenen. Dit vragenlijstonderzoek geeft deelnemende...

Creëer zelf je digitale wereld en houd de macht in eigen hand

‘Zelf creëren en de macht in eigen hand houden’ is het stokpaardje van Felienne Hermans, hoogleraar Computer Science Education aan...