Home Thema's Digitale vaardigheden App combineert leren met en over ict
Digitale vaardigheden

App combineert leren met en over ict

Nieuws

Een van de uitdagingen waar pabo’s voor staan, is om toekomstige leraren digitaal geletterd te maken. Twee Utrechtse pabo’s (Hogeschool Utrecht en de Marnix Academie) combineren leren met ict en leren over ict door in een app een speurtocht over slavernij in Utrecht te ontwerpen. De speurtocht-app wordt ook gebruikt in de lessen digitale geletterdheid.

De speurtocht – ontwikkeld door de docentenopleiders Henrike Luijk, Meereke Bosua en Miriam Zwinkels – is gemaakt in het kader van de cursus Kind in de Wereld. De derdejaarsstudenten (voltijd en deeltijd) ontwikkelen voor die cursus een lessenserie rondom een maatschappelijk thema, waarin zowel de didactiek van Wetenschap en Technologie, de didactiek van de kunstvakken én digitale geletterdheid terugkomen.

Leren met ICT

De docentenopleiders laten met de speurtocht-app, gemaakt in de app Actionbound, studenten zien hoe je geschiedenis, digitale geletterdheid en onderzoekend leren kunt combineren. De speurtocht leidt langs verschillende locaties waar studenten vragen moeten beantwoorden of opdrachten moeten doen. Studenten leren zo over het slavernijverleden van Utrecht en het historische onderzoek waarop dat is gebaseerd, maar ook over de inzet van digitale middelen als vorm om kennis over te dragen. Bij vakdidactiek leren de studenten door de speurtocht-app de kracht van de eigen omgeving. Daarnaast zetten de opdrachten en vragen aan tot historisch denken en redeneren, eveneens belangrijk in de vakdidactiek van de pabo.

Colleges digitale geletterdheid

In de colleges digitale geletterdheid gaat het om het maken van mediawijze afwegingen. Zo moeten studenten foto’s en filmpjes uploaden in de app, waarbij ze moeten nadenken over privacy en portretrecht. Ook zit er in de app een wedstrijdelement. Studenten moeten zich afvragen wat het effect daarvan is op hun leerprestaties en op sociaal-emotioneel gebied. En of een wedstrijdelement wel past bij het onderwerp slavernij. Ten slotte moeten de studenten ook nadenken over de app-instellingen: hoeveel regie heeft de aanbieder en hoeveel de gebruiker? En: welke data genereert de app en wat wordt daarmee gedaan?

Bron: Netwerk Mediawijsheid en LinkedIn-post Remco Pijpers

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen