Home Thema's Digitale vaardigheden Data inzetten om onderwijskwaliteit te verbeteren
Digitale vaardigheden

Data inzetten om onderwijskwaliteit te verbeteren

Data-inzetten-onderwijskwaliteit-verbeteren
Achtergrond

Hoe kun je met data bijdragen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit en hoe kun je ze effectief inzetten bij onderwijsvraagstukken? Daaraan wijdt MBO Digitaal – een platform van de MBO Raad – drie artikelen en een podcast. In het eerste deel staat de definitie van data centraal.

Onderscheid tussen informatie en data

Volgens auteur Nick Wildschut zijn zowel informatie als data gegevens, maar is er een belangrijk verschil: in informatie zit betekenis verscholen, terwijl data contextloos en niet gekwalificeerd zijn. De uitdaging bij onderwijsdata is daarom hoe je deze contextloze gegevens vertaalt naar  bruikbare informatie, kennis, inzichten en in het verlengde daarvan: goed beleid.

Data ondersteunend niet leidend

Essentieel daarbij is volgens Wildschut dat je begint vanuit de praktijk. Data zijn ondersteunend, niet leidend. Eerst is er de hypothese, pas daarna komen data in beeld. Een tweede belangrijk aandachtspunt is de methode waarmee de data tot inzicht verworden. Een beproefde methode daarvoor in het onderwijs is de datateammethodiek. Daarbij werken teams van docenten en schoolleiding lerende wijs met beschikbare data op hun school aan het oplossen van concrete vraagstukken.

Datateammethodiek

De methode is sinds 2009 ontwikkeld en onderzocht aan de Universiteit Twente. Dr. Kim Schildkamp (projectleider en oprichter project Datateams) speelde daarbij een belangrijke rol. Onderwijsinnovator JaapJan Vroom, senior beleidsadviseur bij MBO Digitaal en aanvoerder van de Npuls Pilothub Studiedata en AI (onder)steunt de visie van Kim Schildkamp. Hij vindt het zonde als data niet worden ingezet voor goed beleid. “Data gebruiken om antwoorden op beleids- en onderwijsvragen te krijgen is een ambitie voor de toekomst. Het begint bij het formuleren van de juiste vraag: als je weet welke vragen je moet stellen én wat je wilt weten kan al dan niet al beschikbare data je helpen antwoorden en kennis te vormen.”

In het tweede deel van de artikelenreeks draait het om een praktijkvoorbeeld van de datateammethodiek in het mbo. Daarbij komen ook betrokkenen aan het woord.

Bron: MBO Digitaal

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening