Home Thema's Digitale vaardigheden De ontwikkeling van computational thinking in het primair onderwijs
Digitale vaardigheden

De ontwikkeling van computational thinking in het primair onderwijs

Computational Thinking
Achtergrond

Hoe leren leerlingen programmeerconcepten doorgronden en toepassen? En hoe kan het onderwijs het computational denk- en redeneervermogen het beste tot wasdom laten komen? Dat is het onderwerp van het proefschrift ‘The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking’, dat Nardie Fanchamps op vrijdag 11 juni aan de Open Universiteit verdedigt.

Het onderzoek van Fanchamps beschrijft zes deelstudies met betrekking tot de toepassing van Sense-Reason-Act (SRA) programmeren met robots en visuele programmeeromgevingen in het primair onderwijs in relatie tot computational thinking. Fanchamps onderzocht daarbij de toepassing van SRA-programmeren in de ontwikkeling van programmeerconcepten bij leerlingen. Door SRA-programmeren toe te passen hebben leerlingen de mogelijkheid om onderliggende, complexe programmeerconcepten te leren begrijpen en toepassen. De karakteristieken van het taakdesign, de gehanteerde programmeeromgeving en het type leerkrachtbegeleiding zijn daarbij van invloed op het leerproces.

SRA programmeren ook in hoger onderwijs

Fanchamps formuleert op basis van zijn onderzoek conclusies en aanbevelingen op drie deelgebieden:

  • de bijdrage van SRA-programmeren aan de vaardigheid om computational thinking problemen via problem-based computerleren op te lossen,
  • het toepassen van andersoortige fysieke en on-screen SRA programmeeromgevingen,
  • SRA-programmeren in het voortgezet en hoger onderwijs.

Het programmeren met een SRA-aanpak leidt tot een significante ontwikkeling op karakteristieken van computational thinking. Bijvoorbeeld op het gebied van herformulering van problemen, abstractie, algoritmen en procedures. SRA-programmeren leidt daarnaast tot een beter begrip van complexe programmeerconcepten. Daardoor ontstaat er een significante toename in computational thinking. Ook het inzetten van SRA-programmeren in het voortgezet en hoger onderwijs kan interessante informatie opleveren, bijvoorbeeld om vast te stellen of bij studenten uit deze doelgroepen een vergelijkbare ontwikkeling in computational thinking plaatsvindt.

Over Nardie Fanchamps

Nardie Fanchamps (1970, Voerendaal) is werkzaam bij Fontys Hogescholen als hogeschooldocent, onderzoeker en vakexpert rekenen-wiskunde. Hij schreef zijn proefschrift als buitenpromovendus aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Zijn promotor is Prof. dr. Marcus Specht, TU Delft. Co-promotores zijn dr. Paul Hennissen, Zuyd Hogeschool en dr. Lou Slangen, Fontys Hogescholen. 

Bron: Open Universiteit

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Huidig onderwijsbeleid vergroot kansenongelijkheid
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl