Home Thema's Digitale vaardigheden Digitale technologie toegankelijk voor ieder kind
Digitale vaardigheden

Digitale technologie toegankelijk voor ieder kind

NLdigital
Achtergrond

Hoe ziet maatschappelijke kinderopvang de rol en invloed van de digitale technologie op de opvoeding? Dat licht het Pedagogen Platform van de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) toe. Het Pedagogen Platform vindt dat de maatschappelijke kinderopvang samen met het onderwijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid heeft om digitale technologie toegankelijk te maken voor ieder kind. De reden is dat digitale technologie het vierde opvoedmilieu is naast het gezin, de beroepsopvoeders en de leeftijdsgroep.

Het Pedagogen Platform vindt vanuit de maatschappelijke opdracht van de BMK dat alle kinderen ondersteund moeten worden in het gezond leren omgaan met digitale technologie. Als bepaalde groepen kinderen namelijk worden uitgesloten van het vierde opvoedmilieu vergroot dit volgens het Pedagogen Platform de kansenongelijkheid tussen kinderen. Omdat vanwege de hoge kosten niet elk kind thuis gebruik kan maken van digitale technologie, moeten volgens het Pedagogen Platform juist opvang en onderwijs zorgdragen voor kansengelijkheid.

Digitale technologie en kinderopvang

Bij het al dan niet inzetten van digitale technologie op de groepen in de kinderopvang speelt de wijze waarop kinderen zich in een bepaalde (leeftijds)fase ontwikkelen en leren een belangrijke rol. Het Pedagogen Platform pleit daarom voor een bredere kijk op ‘schermtijd’ waarbij de focus ligt op de inhoud en de ontwikkelfase van het kind. Het is belangrijker te weten wát het kind doet op een beeldscherm dan de duur. 

Toepassingen

Om pedagogische professionals in de kinderopvang te helpen bij het invulling geven aan een digitale opvoeding op de groep, geeft het Pedagogen Platform een aantal concrete toepassingen:

  • Er is geen gouden formule te geven om mediaopvoeding vorm te geven. Maar er zijn wel vele handvatten ontwikkeld voor de praktijk, beleid en scholing. Voor zowel thuis als voor op de kinderopvang.
  • Leren omgaan met digitale technologie is als buiten spelen/aanvaarden van risicovol spel: ga erin met plezier en een positieve blik, voorkom uiteraard de allergrootste gevaren en stuur bij als het nodig is. 
  • Digitale technologie vraagt van pedagogisch professionals om hier en daar out-of-your-comfort-zone te stappen. Je hoeft niet alles zelf te weten om toch met kinderen aan de slag te zijn met digitale technologie. Samen digitale technologie beleven maakt dat jullie elkaars wereld begrijpen.
  • Wanneer je je als pedagogisch professional openstelt voor digitale technologie, creëer je een sfeer waarin kinderen ook naar je toe durven komen wanneer iets niet oké is wat ze meemaken met digitale technologie.
  • Deel met ouders ook verhalen en belevenissen op dit gebied en inspireer ze daarmee voor hun mediaopvoeding thuis.
Tips en aandachtspunten

Een online sessie van de BMK leidde ook nog tot een aantal tips en uitgangspunten:

  • Neem je medewerkers én de kinderen mee in de ontwikkeling van het beleid met betrekking tot digitale technologie en media. Stel het plezier voorop en laat de medewerkers ook zelf ontdekken wat de mogelijkheden zijn.
  • Verweef digitale technologie in bestaande activiteiten. Online en offline activiteiten naast elkaar aanbieden.
  • Ouders zijn soms te voorzichtig. Neem ze goed mee in de ontwikkelingen, ook zij hebben behoefte aan informatie.
  • Maak een opbouw naar leeftijd en ontwikkelingsfase in de digitale middelen die je aanbiedt en maak daarbinnen onderscheid tussen online – offline en digitaal – analoog.
  • Het is belangrijk om de gevolgen van het gebruik van digitale technologie op de groep te blijven monitoren. Wat doet het gebruik bijvoorbeeld met het aanwezige werkgeluid/achtergrondgeluid op de groep en de houding van de kinderen (raken ze afgeleid)?
  • Het omgaan met digitale technologie vraagt om zowel een pedagogisch standpunt, als om een technische blik (wifi, hardware, toegang tot veilige software) en een kwaliteitsbril (bijv regelgeving rondom privacy). Interdisciplinaire samenwerking dus zeker nodig binnen de organisatie.

Bron: Netwerk Mediawijsheid.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen