Home Thema's Digitale vaardigheden Education Transformation Framework helpt scholen met visie op digitalisering in het onderwijs
Digitale vaardigheden

Education Transformation Framework helpt scholen met visie op digitalisering in het onderwijs

Zoom-les
Achtergrond

Steeds meer onderwijsinstellingen wereldwijd kiezen ervoor om hun visie op digitalisering in het onderwijs te formuleren aan de hand van het Education Transformation Framework (ETF) van Microsoft. Grondlegster van dit framework is Alexa Joyce, Future-Ready Skills Lead EMEA bij Microsoft: “Het doel van het ETF is dat scholen fouten uit het verleden kunnen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van de voordeligste devices, die vervolgens totaal niet geschikt blijken voor 8-jarige leerlingen.”

Alexa Joyce is, ondanks dat ze al jaren voor Microsoft werkt, nog maar een paar weken werkzaam in haar nieuwe baan als we haar spreken. Zij richt zich op het ontwikkelen van digitale vaardigheden voor het gehele onderwijs, van primair tot universitair. Bij het primair en voortgezet onderwijs gaat het dan om zaken als STEM (Science Technology Engineering Math) en 21st century skills. In het hoger onderwijs richt zij zich op het ontwikkelen van digitale vaardigheden voor studenten informatica en op studenten in vakken als economie, engineering en marketing waar technologie een steeds belangrijker component vormt.

Voor en door het onderwijs

Het allereerste idee voor het ETF ontstond zo’n tien jaar geleden, destijds nog vooral voor opkomende markten. Drie jaar terug ging Joyce er intensiever mee aan de slag. “We kregen destijds veel vragen van overheidsorganisaties die ermee worstelden hoe zij technologie in het onderwijs goed konden inzetten. We ontwikkelden het framework op basis van onze eigen kennis, maar zochten al snel ook contact met onderwijsexperts van universiteiten, onderwijsministeries en experts in ICT-implementaties bij scholen. Deze eerste versie toonden we aan partners binnen het onderwijs en hun reacties verwerkten we weer in de tweede versie.”

“Het doel van het ETF is dat scholen fouten uit het verleden kunnen voorkomen”

De volgende stap was het ontwikkelen van een methodiek voor workshops waarmee medewerkers binnen onderwijsinstellingen met het ETF aan de slag konden. “Wat je vaak ziet is dat binnen een school de IT-afdeling en de onderwijskundig medewerker elkaars wensen niet begrijpen. De IT-afdeling praat over zaken als beveiliging en de onderwijskundig medewerker wil experimenteren met nieuwe tools. Hen samen in een ruimte zetten en laten nadenken over de onderwijskundige transformatie van de instelling, kan een krachtige manier zijn om meer tot overeenstemming te komen”, merkt Joyce in de praktijk.

Vervolgens ontwikkelde ze ook een online trainingsmethode om als school zelf met het ETF aan de slag te gaan. Het ETF voor het hoger onderwijs wijkt wat af van de versie voor het primair en voortgezet onderwijs. Scholen kunnen op verschillende manieren aan de slag met het ETF. Microsoft heeft een wereldwijd netwerk van trainingspartners die ETF-sessies met scholen kunnen opzetten. Op evenementen licht het Education-team het ETF zelf toe. Het management van de school kan er ook voor kiezen om de informatie over het ETF die online beschikbaar is te gebruiken om zelf de sessie te leiden.

Vier pilaren

Het ETF steunt op vier pilaren: leiderschap & beleid, modern onderwijzen & leren, intelligente omgevingen en technologieblauwdruk. Een logische volgorde, aldus Joyce. “Je start met een heldere visie en strategie. Als je geen visie hebt, weet je immers niet waar je naartoe gaat.” Het formuleren daarvan is al een hele kunst op zich. “Het vergroten van het aantal devices op school kan nooit het doel zijn. Denk eerder aan een formulering als: “We willen dat leerlingen het maximale uit zichzelf halen; hoe kan technologie daaraan bijdragen?”

“IT- en onderwijskundig medewerkers samen in een ruimte zetten en laten nadenken over de onderwijskundige transformatie van de instelling, kan een krachtige manier zijn om meer tot overeenstemming te komen”

Met alleen een visie ben je er niet. Het gaat erom hoe je die in het klaslokaal vormgeeft en daarover gaat de tweede pilaar: modern lesgeven en leren. “Hoe zet je de technologie in voor leerlingen? Wat verandert er daardoor in de manier van lesgeven voor docenten?”

De derde pilaar, ‘intelligente omgevingen’, is de meest recente toevoeging aan het raamwerk. “Veel scholen die bezig zijn met het ontwerp van een nieuw gebouw, vragen zich af ‘hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat die aansluit bij onze nieuwe kijk op technologie en innovatie?’ Bijvoorbeeld door ruimtes waar je met een groepje samen kunt werken aan een opdracht of door ‘computerlabs’.”

Pas bij de vierde pilaar gaat het echt over de technologie. “Dan kan het ook gaan om hoe technologie de school helpt. Neem bijvoorbeeld smart cards, waarmee leerlingen hun lunch kunnen betalen, waardoor ze geen contant geld mee hoeven te nemen.”

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
17 handige digitale onderwijs tools
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl