Home Thema's Digitale vaardigheden Grote verschillen in digitale geletterdheid bij HAN
Digitale vaardigheden

Grote verschillen in digitale geletterdheid bij HAN

Nieuws

Er zijn grote verschillen in digitale geletterdheid tussen de resultaten van HAN-studenten die instromen vanuit het mbo, havo of vwo en tussen eerstejaarsstudenten en ouderejaarsstudenten. Lageropgeleiden en lagerejaars zijn vaker digibeet. Dat komt naar voren uit het onderzoek ‘Resultaten zelfscan digitale geletterdheid voor studenten van de HAN’.

De zelfscan digitale geletterdheid voor studenten aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) is ontwikkeld door het iXperium Centre of Expertise Leren met ict in opdracht van HAN Open Digital Horizons. De zelfscan is in november 2022 voor het eerst uitgezet onder de studenten van alle academies van de HAN. Het doel daarvan was tweeledig: enerzijds het ontwikkelen van een zelfscan als middel om de digitale geletterdheid van studenten in kaart te brengen en anderzijds om per academie en opleiding van de HAN de digitale geletterdheid van de studenten in beeld te krijgen.

Competentiegebieden

De zelfscan bevat vijf competentiegebieden: Informatie- en datageletterdheid, Communicatie en samenwerking, Digitale contentcreatie, Veiligheid en Problemen oplossen. Elk competentiegebied is bij gemiddeld 292 studenten getoetst.

Enkele uitkomsten
  • Studenten scoren het hoogst op het competentiegebied Communicatie en samenwerking en het laagst op Veiligheid.
  • Mbo-instromers scoren lager dan havo en vwo, met name op het gebied van informatie- en datageletterdheid en digitale contentcreatie.
  • Ouderejaars scoren gemiddeld hoger dan eerstejaars.
Aanbevelingen

De onderzoekers doen een aantal algemene aanbevelingen aan de HAN en de verschillende academies:

  • Organiseer een volgende afname op zodanige wijze dat een representatief beeld kan worden verkregen van de digitale geletterdheid van de HAN-studenten.
  • Breng de aandacht voor digitale geletterdheid in de opleiding in kaart.
  • Neem de zelfscan op als integraal onderdeel van de aandacht voor de digitale geletterdheid van studenten.
  • Heb aandacht voor de digitale geletterdheid van eerstejaarsstudenten en de mbo-instroom.
  • Breng benodigde domein- of opleidingsspecifieke competenties voor studenten in kaart.

Bron: HAN, ScienceGuide

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics