Home Thema's Digitale vaardigheden Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?
Digitale vaardigheden

Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?

Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid
How to

Mediawijsheid onderwijzen is niet alleen op school belangrijk maar ook daarbuiten. Want kinderen echt digitaal begeleiden lukt alleen als dat ook thuis gebeurt. Maar hoe betrek je als school ouders daarbij? Myndr, partner van Netwerk Mediawijsheid, verzamelde tips in drie afzonderlijke stappen.

In drie stappen ouders betrekken bij mediawijsheid

Voordat Myndr ingaat op de stappen is er een algemeen advies aan de scholen: noem het mediaopvoeding. Dat komt voor ouders dichterbij. Op school werk je aan mediawijsheid, thuis aan mediaopvoeding.

Stap 1. Communiceer je standpunten

Schrijf als school een visie op digitale middelen, zodat je naar ouders duidelijk kunt zijn over je standpunten. Als je je visie proactief deelt, kun je veel sneller acteren als er problemen zijn.

In de visie kun je ingaan op de volgende vragen:

  • Wat vind je als school belangrijk?
  • Wat leer je de kinderen over online zijn?
  • Welke grenzen hanteer je?
  • Wat kunnen ouders van jou verwachten en wat niet?
Stap 2: Informeer ouders

Als ouders meer kennis hebben over de digitale wereld, wordt het ze vanzelf duidelijk dat hun kinderen actieve begeleiding nodig hebben. Die kennis helpt bovendien om problemen veel eerder in de smiezen krijgen, omdat ouders weten waar ze op kunnen letten.

Drie ideeën hoe je ouders informeert:

1. Organiseer een ouderavond.

2. Maak een folder over social media, gezond schermgebruik en veilig online gaan. Geef aan wat je hier als school mee doet en wat ouders thuis kunnen doen.

3. Verwijs ouders naar online informatie rondom mediaopvoeding.

Stap 3: Serveer warme broodjes

Het is net als in de klas: als je iets wilt overbrengen is herhalen het toverwoord. Breng daarom regelmatig mediawijsheid onder de aandacht. Dat zorgt er niet alleen voor dat het leeft, het is dan ook makkelijker om een vervelende ervaring aan te kaarten. En dan is de kans dat het escaleert veel kleiner.

Tips
  • Zorg dat het een terugkerend onderwerp van gesprek is. Benoem bijvoorbeeld in een nieuwsbrief nieuwe afspraken die zijn gemaakt, hoe jullie met een voorval zijn omgegaan of maak ouders alert op die rare TikTokChallenge die nu weer hot is.
  • Inventariseer of er behoefte is aan een meldpunt. Willen ouders of leerlingen een persoon waar ze (eventueel anoniem) kunnen melden dat er iets mis gaat in een groepsapp, of als er bijvoorbeeld nare foto’s worden rondgestuurd. Dan kan een leerkracht of ouder op tijd een gesprek aangaan.
  • Organiseer een gesprek tussen ouders. Kunnen zij samen afspraken maken die hun kinderen helpen? Bijvoorbeeld dat er ‘s nachts niet wordt geappt of dat bij een speeldate niet meer dan een uur achter een scherm wordt doorgebracht.
  • Geef leestips die helpen bewustwording te vergroten.

Bron: Netwerk Mediawijsheid.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?