Home Thema's Digitale vaardigheden Hoe krijg je data-ondersteunend inzicht in het leerproces?
Digitale vaardigheden

Hoe krijg je data-ondersteunend inzicht in het leerproces?

Hoe krijg je data-ondersteunend inzicht in het leerproces
How to

De eerste Datadinsdag van MBO Digitaal in 2024 vond plaats bij De Rooi Pannen in Breda. Een mbo-school met vestigingen in Breda, Eindhoven en Tilburg. Hosts waren Menno de Vos, programmamanager Digitale Transformatie bij De Rooi Pannen en JaapJan Vroom, beleidsadviseur bij MBO Digitaal en mede-aanvoerder van de pilothub Studiedata en AI bij Npuls. De vraag die centraal stond: hoe krijg je data-ondersteund inzicht in het leerproces?

Het belang van data-ondersteunend inzicht in het leerproces

Na een introductie van JaapJan Vroom vertelt Menno de Vos dat De Rooi Pannen tot voorheen vooral stuurdata gebruikte op het gebied van financiën, doorstroomcijfers en personeelscijfers. Omdat De Vos hier verandering in wil brengen komen vragen aan de orde als:

  • Hoe krijg je data-ondersteund inzicht in het leerproces?
  • Waarom is dit eigenlijk belangrijk?
  • Waar lopen de andere deelnemers tegenaan? 

De Rooi Pannen heeft al eerste stappen gezet:

  • Er is een Quickscan Studiedata uitgevoerd.
  • Er zijn dashboards gebouwd waarop je trends kunt zien per school of schooljaar.

Nu zijn dit echter nog losse dashboards en de deelnemers zijn het erover eens dat overzichtsdashboards essentieel zijn:

  • Je krijgt beter inzicht in de studieresultaten.
  • Je kunt sneller ingrijpen als bijvoorbeeld studie-uitval dreigt.
Amper gebruik van learning analytics

Navraag leert dat geen van de deelnemers learning analytics actief gebruikt in het onderwijs. Vroom wijst er vervolgens op dat Npuls momenteel best practices hierover verzameld. Ook vertelt hij over de nationale experimenteeromgeving voor learning analytics van SURF.

Een poll wijst uit dat momenteel bij ongeveer de helft van de deelnemende scholen dashboards worden geduid en dat iets meer dan de helft van de scholen een divers team heeft om aan dit onderwerp te werken en verdere initiatieven te nemen. De grootste uitdaging hierbij is volgens de deelnemers tijdgebrek, vooral bij de docenten.

Nieuwe datasets van DGO en DUO

Tijdens de Datadinsdag op De Rooi Pannen vertelt Willem-Jan Swiebel van de Datacoalitie datagedreven onderzoek (DGO) over drie nieuwe datasets, die DGO en DUO hebben ontwikkeld op het gebied van de werving, instroom en doorstroom van studenten. Deze bestanden vormen een aanvulling op de open datasets van DUO. In de Datadinsdagen van april of mei zal hier meer aandacht aan worden besteed.

Over de Datadinsdagen   

Elke tweede dinsdag van de maand is het Datadinsdag. In 2021 en 2022 organiseerde MBO Digitaal dertien Datadinsdagen waarin allerlei onderwerpen op het gebied van data-ondersteund onderwijs aan bod kwamen. Deze nuttige netwerkbijeenkomsten krijgen in 2024 een vervolg met een tweede reeks Datadinsdagen. Nieuw is dat de onderwerpen dit keer door het veld worden aangedragen én dat de instellingen medepresentator zijn.

Bij de Datadinsdagen is JaapJan Vroom te gast bij een mbo-school om daar gezamenlijk een anderhalf uur durende online meeting te verzorgen. Zij bespreken dan met elkaar en de online bezoekers wat de school bezighoudt als het gaat om data-ondersteund onderwijs en/of welke mooie initiatieven ze hebben op dit gebied. Heb je zelf een mooi initiatief of vraag over data-ondersteund onderwijs? Stuur even een mail naar JaapJan Vroom.

Bron: MBO Digitaal.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library