Home Thema's Digitale vaardigheden Hoe stuur je studenten AI-ready de arbeidsmarkt op?
Digitale vaardigheden

Hoe stuur je studenten AI-ready de arbeidsmarkt op?

Hoe stuur je studenten AI-ready de arbeidsmarkt op
Achtergrond

Ervoor zorgen je dat studenten AI-ready de arbeidsmarkt opgaan. Met dat doel zette Nanda Piersma, wetenschappelijk directeur en onderzoeker van het Centre of Expertise Applied AI van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), het project AI4Students op. SURF sprak erover met Jochem Kootstra en Linda van Ooijen-van der Linden.

Hoe verandert AI het werkveld?

Kootstra ontwikkelt co-creaties die bestaan uit werkvormen om te achterhalen:

  • Door welke AI-toepassingen het werkveld verandert en in welke mate.
  • Wat voor toekomstvisie en vaardigheden daarvoor nodig zijn.
  • Wat deze resultaten betekenen voor het curriculum.

Elk jaar gaat hij met drie opleidingen van de HvA aan de slag. Samen verkennen ze de mogelijkheden voor AI-ready opleiden en komen ze met de opleidingen tot een roadmap en specifieke aanbevelingen.

Van Ooijen-van der Linden wijst erop dat het per opleiding en per context anders is wat ‘AI-ready’ betekent. Bovendien zijn er binnen teams vaak verschillende visies op wat AI voor het werkveld betekent. Het doel is daarom te komen tot een gedeelde visie.

AI4Students verbindende factor tussen labs

Onder het Centre of Expertise Applied AI vallen zeven labs, meerjarige samenwerkingen van onderzoekgroepen en opleidingen met externe partners. AI4Students vormt een verbindende factor tussen de labs.

Per lab stellen Kootsra en Van Ooijen-van der Linden een team samen. Vervolgens gaan ze er in drie co-creatiesessies mee aan de slag.  

Eerste co-creatiesessie

De eerste co-creatiesessie is vooral bedoeld om te ontdekken hoe het team aankijkt tegen AI en de impact van AI op het werkveld en de studenten. Daarnaast wordt de sessie aangegrepen om voorkennis over AI bij het team te inventariseren en waar nodig aan te vullen. Tenslotte wordt in de sessie in kaart gebracht welke AI-ontwikkelingen, -toepassingen en -trends het werkveld veranderen.

Tweede co-creatiesessie

In de tweede co-creatiesessie staat de vraag centraal: wat voor toekomst willen we eigenlijk met AI, en welke competenties hebben studenten dan nodig om het veranderde werkveld in te gaan?

Derde co-creatiesessie

In de derde co-creatiesessie komen alle bevindingen op tafel en kijkt het team welke kansen er zijn om AI-competenties op te nemen in het curriculum. Op basis daarvan maken de deelnemers zelf een roadmap, met daarbij algemene en specifiekere aanbevelingen voor de opleiding vanuit het AI4Students-team.

Opleiding moet het na drie sessies zelf verder oppakken

Van Ooijen-van der Linden benadrukt dat na drie sessies het werk niet af is. “Met AI4Students doen we een eerste aanzet tot een veranderproces dat een opleiding daarna zelf verder moet oppakken.” Daarom is volgens Kootstra de menskant minstens zo belangrijk als de productkant: door mensen mee te nemen in het proces kan daadkracht worden gecreëerd en een community worden gevormd die de resultaten uit de drie sessies verder willen brengen.

De opleidingen die aan het project hebben deelgenomen zijn overwegend positief en zien de potentie.

Bron: SURF.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?