Home Thema's Digitale vaardigheden Hoe zorgen scholen voor een structurele inbedding van digitale geletterdheid?
Digitale vaardigheden

Hoe zorgen scholen voor een structurele inbedding van digitale geletterdheid?

digitale geletterdheid
Achtergrond

Hoe gaan scholen over van ad-hocoplossingen naar een structurele inbedding van digitale geletterdheid? Hoe ontwikkelt een school een visie op digitale geletterdheid en hoe implementeert een school die? Dat is de centrale vraag waarop Kennisnet in het nieuwe Handboek digitale geletterdheid 2021-2022 antwoord geeft. Het handboek is de opvolger van de versie uit 2017.

Digitale geletterdheid wordt zo goed als zeker een vast onderdeel van het curriculum. De komende jaren zal Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) kerndoelen voor digitale geletterdheid ontwikkelen, in samenwerking met leraren, vakdidactici, scholen en onderwijsorganisaties. Naar verwachting zijn die kerndoelen in 2024 helemaal klaar. Eind 2022 zullen de conceptkerndoelen, waarmee scholen al aan de slag kunnen, gereed zijn. Dat vooruitzicht noodzaakt scholen tot een volgende stap in hun ontwikkeling.

Volgens Kennisnet is iedereen het erover eens dat leerlingen niet alleen ‘gewoon’ moeten leren lezen en schrijven. Ze moeten ook leren veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van de digitale toepassingen die op dit moment beschikbaar zijn. En ze moeten zich voorbereiden op de digitale toekomst: op school, bij een vervolgopleiding, op het werk, als consument, als burger ten opzichte van de overheid en als burgers onder elkaar. Leerlingen digitaal geletterd maken is volgens Kennisnet meer dan ze voorbereiden op een veranderende arbeidsmarkt. Minstens zo belangrijk is dat leerlingen leren om zichzelf op een positieve manier te ontwikkelen, uit te drukken en hun eigen leven vormgeven in de maatschappij.

Vier domeinen

Volgens SLO en Curriculum.nu is digitale geletterdheid een combinatie van vier domeinen:

  • Ict-basisvaardigheden – De werking van computers en netwerken begrijpen, kunnen omgaan met verschillende soorten technologieën en de bediening ervan en de mogelijkheden en beperkingen van technologie begrijpen.
  • Informatievaardigheden – Een informatiebehoefte kunnen signaleren en analyseren en op basis hiervan relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken.
  • Computational thinking – Problemen op een zodanige manier formuleren dat het mogelijk wordt een computer of ander digitaal gereedschap te gebruiken om het probleem op te lossen.
  • Mediawijsheid – Kennis, vaardigheden en mentaliteit die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media.
Zes essentiële thema’s

Ter voorbereiding op de ontwikkeling van de kerndoelen digitale geletterdheid, zijn bij Curriculum.nu door een ‘ontwikkelteam digitale geletterdheid’ van leraren en schoolleiders zes essentiële thema’s benoemd. Deze thema’s vormen de context voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij leerlingen: 

  • data en informatie 
  • veiligheid en privacy in de digitale wereld 
  • de werking en het (creatieve) gebruik van digitale technologie
  • digitale communicatie en samenwerking 
  • digitaal burgerschap 
  • digitale economie. 

Bij het vertalen van een visie op digitale geletterdheid naar de praktijk adviseert Kennisnet scholen om niet te wachten tot de kerndoelen klaar zijn en alvast een start te maken. Ook geeft Kennisnet negen tips voor de integrale implementatie van digitale geletterdheid:

  1. Zorg voor een stevige basis.
  2. Zoek naar aansluiting bij bestaande vakken.
  3. Prioriteer de relatie met taalvaardigheid.
  4. Besteed voldoende aandacht aan de ontwikkeling van (achtergrond)kennis.
  5. Zet concentratie en aandacht in het juiste perspectief.
  6. Heb oog voor het sociale perspectief.
  7. Zet in op de digitale geletterdheid van de leraar.
  8. Betrek de cirkel van invloed.
  9. Houd digitale geletterdheid en de ict-infrastructuur in balans.

Lees hier het bericht op Kennisnet over het verschijnen van het Handboek digitale geletterdheid 2021-2022.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De ingrediënten voor het ideale hybride leslokaal
101 basisprincipes voor IT-security
Veilig blijven werken met Google, kan dat wel?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl