Home Thema's Digitale vaardigheden Je weg vinden in het digitale doolhof
Digitale vaardigheden

Je weg vinden in het digitale doolhof

Je weg vinden in het digitale doolhof
Achtergrond

De toekomst van onderwijs en onderzoek lijkt steeds verder te digitaliseren. Tegelijkertijd maken we ook zelf keuzes over de toekomstige inzet van technologie. Maar hoe vinden we de weg in het digitale doolhof? Duuk Baten, adviseur Responsible AI bij SURF, schreef er een artikel over.

Aanvankelijke scepsis over nieuwe technologieën is logisch

Baten wijst aan de hand van voorbeelden met rekenmachine en mobieltje erop dat nieuwe technologieën vaak aanvankelijk voor verbazing zorgen en soms zelfs leiden tot weerstand, maar dat ze na een tijdje normaal zijn. Hij vindt de aanvankelijke scepsis logisch, omdat we niet altijd kunnen voorzien in welke mate nieuwe technologie de manier beïnvloedt waarop we met elkaar omgaan en hoe werk en privéleven wordt vormgegeven. Bovendien leidt het tot ethische en maatschappelijke vragen, komen er nieuwe termen en bewegingen en ontstaan er nieuwe werkvelden.

Nieuwe technologie en onderwijs

Beslissers binnen onderwijsorganisaties krijgen te maken met veel technologische mogelijkheden, ethische vraagstukken en maatschappelijke zorgen, zowel op strategisch als existentieel niveau. Omdat de onderwijsinstellingen zelf verantwoordelijk zijn voor de technologie die ze gebruiken moeten ze aan de slag met vragen als:

  • Wat moet je met nieuwe technologie en welke keuzes maak je daarin?
  • Welke rol speelt technologie in de toekomst van het onderwijs?
  • Welke verantwoordelijkheden brengt dat met zich mee?

Instanties als het College voor de Rechten van de Mens en de Europese Commissie onderschrijven bovendien dat bij het gebruik van nieuwe technologie, zoals AI-toepassingen, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid en veiligheid centraal moeten staan.

Formuleren van morele ambities

Maar hoe ga je als onderwijsinstelling dan verantwoord om met nieuwe technologie? Baten denkt dat het formuleren van morele ambities een goede eerste stap is. Een vervolgstap kan zijn om een omgeving te creëren waarin ruimte is voor (beladen) gesprekken over ethische dilemma’s. Daarbij geeft hij drie adviezen:

  • Zorg voor inclusie: betrek zoveel mogelijk mensen op wie dit onderwerp impact heeft.
  • Houd jezelf verantwoordelijk voor je beslissingen en deel je ervaringen met anderen.
  • Besef: dit is een lerend proces. Niemand heeft nog de antwoorden, maar daar kunnen we wel samen naar op zoek.

Bron: SURF

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening