Home Thema's Digitale vaardigheden Johannes Fontanus College wint STEAM Cup Challenge 2021
Digitale vaardigheden

Johannes Fontanus College wint STEAM Cup Challenge 2021

Nieuws

Het Johannes Fontanus College uit Barneveld heeft de vierde editie van de STEAM Cup Challenge gewonnen. De STEAM Cup Challenge wordt georganiseerd door Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden. Aan de wedstrijd, waarbij leerlingen in teamverband werken aan een oplossing rondom een vooraf gedefinieerd thema, doen scholen uit het voortgezet onderwijs en MBO mee. Het thema dit jaar was ‘Het hangt in de lucht’. De finale vond op 24 juni live plaats via een online evenement.

Het winnende team van het Johannes Fontanus College heeft met behulp van een Micro:bit – een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren – en het pakket Xinabox, met onder andere sensoren om CO2 en fijnstof te meten, op verschillende plekken (stad, dorp, platteland en bos) de uitstoot van CO2 en fijnstof gemeten.

Slim ontwerp Barneveldse school vermindert uitstoot van fijnstof in bos, dorp, platteland en stad

Op basis van deze metingen kwamen zij tot de conclusie dat de fijnstof- en CO2-concentraties het hoogst zijn op plekken met veel auto’s en mensen. Hun bevindingen leidden tot drie aanbevelingen:

  • Nederlanders moeten zoveel mogelijk vanuit huis werken
  • Rijd het liefst elektrisch.
  • Stap over op schonere energiebronnen, zoals kern- en waterenergie

Voor Jacco Toet, een van de vier leerlingen van het winnende team, kwam de uitverkiezing onverwacht. “Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat wij zouden winnen. Wij zijn jonger en met minder mensen dan de andere teams. We vonden de rest van de filmpjes uitgebreider, daarom is het juist super leuk dat wij hebben gewonnen!” Het team wint een dagje Walibi voor de hele klas en een robot die ingezet kan worden op school.

Over STEAM en de STEAM Cup Challenge

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics en wordt de laatste jaren steeds vaker gebruikt in het voortgezet onderwijs. De STEAM Cup Challenge biedt een makkelijke en laagdrempelige manier om hiermee te starten in de klas. Sandra Fiege, projectmanager van de STEAM Cup Challenge, licht toe: “Met deze wedstrijd willen we leerlingen op een kritische én praktische manier laten nadenken over problemen waar zij in de toekomst wellicht mee te maken krijgen, terwijl ze tegelijkertijd aan hun wiskundige- en wetenschappelijke kennis werken.” De thema’s van de eerste twee edities waren respectievelijk ‘duurzame oplossingen’ en ‘huis van de toekomst’.

Kijk hieronder de finale van de STEAM Cup Challenge 2021 terug.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Stijging ransomware aanvallen in het onderwijs
Zakkie alternatief voor mobieltjesverbod in onderwijs