Home Thema's 4. Digitale vaardigheden Koppel digitale geletterdheid los van de algehele curriculumherziening
4. Digitale vaardigheden

Koppel digitale geletterdheid los van de algehele curriculumherziening

Digitale geletterdheid
Nieuws

Digitale geletterdheid moet worden losgekoppeld van de algehele curriculumherziening en er moet niet gewacht worden op goedkeuring voor het totaal. Die oproep doet ECP, platform voor de InternetSamenleving. ECP wil dat de politiek op dat onderdeel in versneld tempo groen licht geeft, zodat gestart kan worden om kerndoelen te ontwikkelen. Volgens ECP kan de implementatie van digitale geletterdheid met betrokkenheid van de leergemeenschap in samenwerking met de scholen al plaatsvinden.

Volgens ECP heeft de pandemie duidelijk gemaakt dat we allemaal onze digitale vaardigheden hebben moeten vergroten. Daarnaast is de urgentie van digitale veiligheid vergroot omdat we nog massaler én vanuit huis gebruik maken van de digitale middelen.

Ook het onderwijs heeft moeten schakelen: online leeromgevingen, online lesgeven en begeleiden. De jonge generatie is al aardig digivaardig, maar tijdens de pandemie is zichtbaar geworden waar het aan schort. Bij ons allemaal, en zelfs bij de jongeren die opgroeien in een wereld die zij niet anders dan digitaal kennen. Een aantal programma’s werken met hart en ziel aan het digitaal vaardiger maken van de jeugd en aan een digitaal veilige wereld waarin jongeren zich kunnen begeven. In Nederland bestaat met het Safer Internet Centre een geweldig consortium waarin ECP met veiliginternetten.nl, het netwerk Mediawijsheid, de stichting EOKM met het meldpunt Kinderporno, en HelpWanted, de hulplijn tegen seksueel misbruik, samenwerkt om dit doel te bereiken.

Volgens ECP is dit nog niet genoeg. Kinderen zouden eigenlijk van jongs af aan onderwezen moeten worden in alles wat de digitale wereld te bieden heeft, maar ook waar je voor moet oppassen. Een stevige basis digitale weerbaarheid ontbreekt nog te vaak.

In maart 2020 wees de Tweede Kamer het voorstel voor een totale curriculumherziening af, omdat de Tweede Kamer het een te brede en grote verandering vond. Dat digitale geletterdheid in het curriculum een plek moet krijgen stond echter als een paal boven water. Maar de praktijk is dat Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), die de kerndoelen voor het curriculum ontwikkelt, pas na groen licht aan de slag kan gaan. Als dat groen licht er eenmaal is, duurt het nog wel 1,5 à 2 jaar voordat met de implementatie gestart kan worden. En dat is volgens ECP veel te laat. ECP wijst op het gevolg: een hele generatie groeit op die digitaal niet weerbaar genoeg is en die kansen misloopt om digitaal talent te ontwikkelen. En dat terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om IC- en cybersecurityexperts.

ECP heeft een publicatie uitgebracht, “De digitale samenleving in stroomversnelling” (visie ECP 2020), die een handreiking biedt richting politiek en inspiratie voor nieuw beleid. ECP wijst erop dat er drie thema’s in de digitale samenleving zijn die vanuit deze visie aandacht nodig hebben:

  • Competenties en mensen
  • Veiligheid en vertrouwen
  • Ethiek en digitalisering

Lees hier het bericht op de website van ECP over de oproep om digitale geletterdheid los te koppelen van de algehele curriculumherziening.

Delen:
Trending topics
Aanpassen aan het nieuwe onderwijslandschap: hoe doe je dat?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl