Home Thema's Digitale vaardigheden Leerlingen Zwolse basisscholen leren programmeren tijdens hackathon
Digitale vaardigheden

Leerlingen Zwolse basisscholen leren programmeren tijdens hackathon

Nieuws

Ruim 500 leerlingen uit groep 7 en 8 van Zwolse basisscholen hebben meegedaan aan een tweedaagse hackathon. Deltion College, Regio Zwolle IT Platform, Hogeschool Windesheim, Stadskamer Zwolle en VodafoneZiggo organiseren zulke bijeenkomsten, zodat kinderen hun digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Om hun programmeervaardigheden te testen gingen de leerlingen aan de slag met duurzaamheidsvraagstukken, die allemaal vroegen om digitale oplossingen. De opdrachten stonden dit jaar allemaal in het teken van water. Volgens de Zwolse wethouder Michiel van Willigen van Jeugd & Onderwijs zijn zulke initiatieven belangrijk om kinderen voor te bereiden op de digitale samenleving: “Daarom mogen programma’s gericht op digitale geletterdheid niet ontbreken op school.”

Esther van Steenveldt, projectleider Promotie Techniek op het Deltion College, vertelt over het doel van het evenement, kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met programmeren: “Je ziet dat ze heel enthousiast zijn en vinden het superleuk. Ze pakken het snel op en gaan echt zelf met het programmeren aan de gang.”

Volgens Laura van Gestel, directeur Corporate Social Responsibility VodafoneZiggo, zijn dit soort digitale vaardigheden essentieel voor beroepen van nu en de toekomst: “Daarom bieden we het gratis interactieve lesprogramma Online Masters – ontwikkeld door VodafoneZiggo, in samenwerking met ECP/VeiligInternetten.nl en Netwerk Mediawijsheid – aan op scholen om kinderen kennis te laten maken met technologie en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.”

Bron: Nationale Onderwijsgids

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen