Home Thema's Digitale vaardigheden Nederland en Vlaanderen maken samen leraren digitaal vaardiger
Digitale vaardigheden

Nederland en Vlaanderen maken samen leraren digitaal vaardiger

Nederland en Vlaanderen maken samen leraren digitaal vaardiger
Nieuws

De overheden van Nederland en Vlaanderen gaan samen een methode ontwikkelen om leraren in het funderend onderwijs doorlopend digitaal vaardiger te maken en hun kennis over digitale geletterdheid te vergroten. Daarmee kunnen ze deze vaardigheden en kennis ook beter overbrengen op hun leerlingen. De ontwikkeling start na de zomer en moet na twee jaar voor alle leraren in po en vo beschikbaar zijn.

Soortgelijke uitdagingen in digitalisering

De twee landen maakten het voornemen bekend op de Nederlands-Vlaamse Onderwijstop 26 maart in Rotterdam. Tijdens de conferentie ontmoeten beleidsmakers en praktijkmensen uit het onderwijs elkaar om inzichten uit te wisselen en samen te werken. Nederland en Vlaanderen sloegen eerder met succes de handen ineen bij het oplossen van privacy-issues bij het gebruik van digitale samenwerkingsruimten voor het onderwijs. De samenwerking ligt voor de hand: Nederland en Vlaanderen kampen op het gebied van onderwijs met soortgelijke uitdagingen en kunnen daarom oplossingen uitwisselen.

Methode na twee jaar bruikbaar

Het ontwikkelen van de methode gaat na de zomer van start. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met scholen. Bedoeling is dat de methode na twee jaar voor alle leraren in het primair en voortgezet onderwijs bruikbaar is.

De Nederlandse minister Mariëlle Paul voor Primair en Voortgezet onderwijs vindt het heel belangrijk dat leerlingen wegwijs worden in een steeds digitalere wereld die zich als maar meer online afspeelt: “Dat betekent ook dat we hun docenten hiervoor de goede bagage moeten meegeven. Met een methode-op-maat kunnen we onze leraren hiervoor nog beter toerusten, nu en in de toekomst.” De Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts is ook blij met de samenwerking: “We gaan nu samen met onze Nederlandse vrienden verder investeren in de ondersteuning van leerkrachten. Zo maken we over de grenzen heen werk van meer onderwijskwaliteit.”

Bron: Rijksoverheid.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening