Home Thema's Digitale vaardigheden Nieuw onderzoek naar digitale geletterdheid
Digitale vaardigheden

Nieuw onderzoek naar digitale geletterdheid

digitale geletterdheid
Nieuws

Een onderzoeksprogramma aan de Rijksuniversiteit Groningen gaat zich richten op digitale geletterdheid. Het onderzoek is ingebed in de Digital Inclusion Lab. In een interview met Netwerk Mediawijsheid legt Marcel Broersma, hoogleraar Media en Journalistieke Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen en lid van de Wetenschappelijke Raad van Netwerk Mediawijsheid, uit waarom het onderzoek nodig is, waar het programma uit bestaat en wat het doel is.

Volgens Broersma kunnen momenteel tweeëneenhalf tot vier miljoen Nederlanders digitaal onvoldoende meekomen om te participeren in de digitale samenleving. Om te voorkomen dat grote groepen Nederlanders worden buitengesloten, is meer onderzoek nodig.

Het programma ‘Geïnformeerd burgerschap voor iedereen. Digitale geletterdheid als voorwaarde voor een inclusieve samenleving’ loopt van 2020 tot 2025 en bestaat uit twee promotieonderzoeken. Het eerste kijkt specifiek naar laaggeletterde volwassenen en kijkt naar belemmeringen die laaggeletterde volwassenen ondervinden. Daarbij wordt samengewerkt met bibliotheken, taalhuizen en ROC’s waar taalonderwijs wordt aangeboden. Het tweede onderzoekt samen met de buitenschoolse opvang en basisscholen hoe kinderen met een verschillende sociaal-economische achtergrond leren over media en de digitale wereld. De onderzoekers volgen kinderen van acht tot twaalf jaar over een aantal jaren op school, thuis en op de opvang om zo te zien hoe zij mediagewoontes en digitale geletterdheid ontwikkelen.

Broersma is duidelijk over het doel van het onderzoek: “We willen met het onderzoek wetenschappelijke inzichten opdoen over hoe burgers digitale geletterd worden, wat dit bevorderd en verhinderd, en hoe dit hun deelname aan de digitale samenleving beïnvloedt. Tegelijkertijd hopen we ook een bijdrage te leveren aan het bevorderen van digitale geletterdheid.” Hij wijst erop dat het onderzoek nauw aansluit bij de missie van de Digital Literacy Coalition (www.digital-literacy.nl) om voor 2025 een forse impuls te geven aan de digitale vaardigheden van burgers.

Het interview met Marcel Broersma over het onderzoek naar digitale geletterdheid op Mediawijzer.net.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl