Home Thema's Digitale vaardigheden NLdigital hoopt op brede taakopvatting Kamercommissie Digitale Zaken
Digitale vaardigheden

NLdigital hoopt op brede taakopvatting Kamercommissie Digitale Zaken

NLdigital
Nieuws

Onlangs kwam de nieuwe Kamercommissie Digitale Zaken voor het eerst bijeen. NLdigital, een collectief van ruim 600 bedrijven die samen een dwarsdoorsnede vormen van de Nederlandse digitale sector, hoopt dat de commissie haar taak breed opvat en zowel de bedreigingen als kansen van digitalisering met een integrale aanpak zal benaderen.

Volgens NLdigital heeft de Kamercommissie Digitale Zaken nu het momentum om de kansen en bedreigingen van digitalisering integraal te lijf te gaan en kan de commissie verdere – verantwoorde – digitalisering van zorg, onderwijs, mobiliteit, overheid en klimaat versnellen.

NLdigital wijst er op dat veel ontwikkelingen die als bedreigingen worden gezien worden opgepakt door de Europese Unie. Zo kwam de Europese Commissie met de Digital Markets Act (mededinging), de Digital Services Act (verantwoordelijkheid van platformen), de NIS (cybersecurity) en met een kader rondom Artificial Intelligence. De nieuwe Kamercommissie kan de komende jaren voor al deze dossiers de relevante bewindspersonen met een scherpe boodschap naar Brussel sturen en zo invloed uitoefenen op deze trajecten, zo stelt NLdigital.

NLdigital vindt dat de politiek zich momenteel minder bezighoudt met de kansenkant en roept daarom de Kamercommissie Digitale Zaken op om politieke sturing te geven aan maatschappelijke uitdagingen als het verdienvermogen van Nederland in de 21e eeuw, de digitalisering van het MKB en een digitaal basisniveau voor alle leerlingen in Nederland.

De positieve effecten van nieuwe digitale oplossingen zijn vaak lastig te berekenen. Daarom kiest de politiek vaak voor bekende oplossingen. De politiek moet daarom vaker kansrijke digitale oplossingen voor maatschappelijke problemen onderzoeken. Op deze manier kan de cirkel van ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’ worden doorbroken.

Het MKB moet volgens NLdigital digitalisering blijven omarmen. De Kamercommissie Digitale Zaken heeft daarbij een belangrijke taak:  zij kan sturen op het beschikbaar maken van digitale middelen en digitale vaardigheden binnen het MKB.

NLdigital constateert dat digitale geletterdheid in landen om ons heen al lang en breed onderdeel van het primair en voortgezet onderwijs is. In Nederland daarentegen is het afhankelijk van de school of leerlingen les krijgen in digitale geletterdheid, wat kansenongelijkheid tot gevolg heeft. De invoering van een vak digitale geletterdheid in het primair- en voortgezet onderwijs kan volgens NLdigital daarom niet wachten tot besluitvorming eind 2023.

NLdigital sluit haar reactie af met de hoop dat zowel het kabinet als de Kamercommissie Digitale Zaken zich gaan bezighouden met de kansen en mogelijke problemen van digitalisering. Dan kan er een mooie balans ontstaan die de basis vormt voor een verdere digitale transitie, aldus NLdigital.

Bron: NLdigital

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl