Home Thema's Digitale vaardigheden Pedagogisch verantwoord onderwijs in digitale context
Digitale vaardigheden

Pedagogisch verantwoord onderwijs in digitale context

Pedagogisch verantwoord onderwijs in digitale context
Achtergrond

Hoe geef je pedagogisch verantwoord onderwijs in een digitale context? Die vraag stond centraal in een avond die de Stichting NIVOZ op 23 januari 2024 organiseerde in het Rotterdamse Dokhuis. Leone de Voogd, wetenschappelijk medewerkster bij NIVOZ, besprak dit samen met Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet, en Haitske de Visser, leerkracht in het primair onderwijs.

Pedagogische ruimte

Het eerste thema dat aan de orde komt is de pedagogische ruimte voor zowel de professional als voor het kind. De Voogd zegt dat NIVOZ onder pedagogische opdracht het waartoe van onderwijs verstaat. Een van de aanwezigen, Gert Biesta, heeft het over subjectificatie en wereldgerichtheid. De leraar kan hierbij een rol spelen door leerlingen te onderbreken, te vertragen en te ondersteunen. Geert Kelchtermans tenslotte wijst op de combinatie van  verantwoordelijkheid en kwetsbaarheid van het leraarschap: je bent medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling waar je geen controle over hebt.

Gemak en controle en de pedagogische opdracht

De meeste technologische ontwikkelingen ontstaan vanuit de behoefte ons leven makkelijker te maken en meer controle over het leven te krijgen. De vraag is echter of of meer gemak en controle eigenlijk wel behulpzaam is bij leren en ontwikkelen en of het bijdraagt aan de pedagogische opdracht? Zo kan onderwijs op maat aan de ene kant betekenen onderwijs afstemmen op de data die het kind genereert en aan de andere kant kijken wat het kind echt nodig heeft.

Volgens De Voogd blijft het belangrijk om het potentieel van je leerlingen om te groeien, te ontwikkelen en te veranderen te zien en gaan pedagogische waarden in feite over menselijke waarden. Mensen zijn morele en emotionele wezens en gelukkig niet maakbaar.

Geen pleidooi tegen technologie

De Voogd wijst erop dat de bijeenkomst geen pleidooi tegen technologie is. Ze roept op om samen met nieuwe generaties te ontdekken wat de nieuwe tools te bieden hebben. Daarbij is het wel belangrijk om je echt te verdiepen en het goede gesprek te voeren en om te kijken welke pedagogische ruimte je hebt, neemt en maakt.

Dit kan aan de hand van vragen als:

  • Waar ondersteunt een digitaal systeem ons?
  • Wat willen we niet aan een systeem overlaten?
  • Wat betekent het om leraar te zijn in een digitale context?
  • Welke menselijke waarden willen we bewaken?

De Voogd realiseert zich daarbij dat er geen eenvoudige antwoorden zijn en dat er ook sprake zal zijn van conflicterende waarden.

Bron: NIVOZ.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library
Vlaamse scholen boeken opnieuw digitale vooruitgang