Home Thema's Digitale vaardigheden Samenwerking bedrijven en beroepsonderwijs in Europa
Digitale vaardigheden

Samenwerking bedrijven en beroepsonderwijs in Europa

Beroepsonderwijs-in-Europa
Achtergrond

In heel Europa kampen bedrijven en organisaties met een tekort aan mensen, nieuwe talenten en passende kennis en vaardigheden. In aflevering 371 van Betrouwbare Bronnen, een podcast over Binnenhof, Buitenhof en Brussel, praten Jaap Jansen en PG Kroeger hierover met Europese experts. Is er een rol weggelegd voor het beroepsonderwijs in Europa?

Beroepsonderwijs in Europa

In de podcast komt allereerst de Italiaanse Chiara Riondino aan het woord. Riondino geeft in Brussel bij de Europese Commissie leiding aan initiatieven op dit gebied. Zij vertelt dat 2023 het ‘European Year of Skills’ is. Het initiatief is er gekomen omdat het hebben van een personeelsbestand met veelgevraagde vaardigheden belangrijk is voor duurzame groei en concurrentievermogen op de lange termijn.

Het zal er daarnaast voor zorgen dat de groene en digitale transities sociaal eerlijk en rechtvaardig zijn. In 2023 vinden daarom duizenden evenementen in heel Europa plaats op het gebied van ontwikkeling van vaardigheden. Riondino vertelt ook over een succesvolle aanpak, de Centres of Vocational Excellence (CoVEs). Het gaat hierbij om intensieve, innovatieve samenwerkingsprojecten van beroepsonderwijs en beroepspraktijk die in heel Europa worden opgericht. Over de CoVEs vond eind september 2023 in Amsterdam het forum ‘Forum on Vocational Excellence’ plaats.

Drie rolmodellen

Vervolgens komen drie rolmodellen van CoVEs aan het woord:

Paolo Nardi van het GIVE-project in Italië werkt aan het slim verbinden van al die centra en bedrijfssectoren om ‘van elkaar leren wat werkt’ aan te jagen van Finland tot Roemenië. Zo laat een groot initiatief in Baskenland zien hoe duizenden mensen met een handicap naar nieuwe, innovatieve banen worden begeleid.

Melanie Henke werkt vanuit Hamburg aan ‘vergroening’ van opleidingsvormen en de daarmee verbonden bedrijven in een reeks van landen rond de Oostzee, geïnspireerd door de oude Hanzesteden en hun netwerken. Onderwijsrevoluties zoals in Litouwen worden hierdoor mogelijk.

Jakob Arler werkt vanuit zijn Deense landschapsarchitectuurbedrijf OK Nygaard met collega’s en beroepsopleidingen uit de EU aan een ingrijpende transitie. Zij richten zich op de klimaatadaptatie van urbane omgevingen door vergroening van het stadsleven. 

Opschalen

In de podcast is daarna de beurt aan de Nederlander Boudewijn Grievink van Katapult EU. Hij werkt aan de overdracht van al deze kennis in heel Europa en aan interactie met de Nederlandse ‘voortrekkers’ op dit terrein. Essentieel is volgens hem dat succesvolle initiatieven nu opschalen zodat nog meer opleidingen en bedrijven ermee aan de slag kunnen.

De Italiaanse Rossella Riccò  beaamt dat al die initiatieven zeer de moeite waard zijn, maar benadrukt tegelijkertijd dat er nog veel moet gebeuren. Vooral omdat er nog grote verschillen in structuren, culturen en kwaliteit zijn tussen landen en regio’s. Onderwijsstelsels, bedrijven en overheden kunnen nog veel van elkaar leren, aldus Riccò.

Bron: Vriend van de Show-Betrouwbare Bronnen.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening