Home Thema's Digitale vaardigheden Serious games helpen om computational thinking voor VMBO en MBO te ontwikkelen
Digitale vaardigheden

Serious games helpen om computational thinking voor VMBO en MBO te ontwikkelen

Achtergrond

Met serious games kun je leuk en eenvoudig computational thinking ontwikkelen bij leerlingen op het VMBO en MBO zonder dat ze zich direct bewust zijn van de inzet van computational thinking. Joeri de Man van Game Tailors legt uit hoe dat werkt in de podcast van DigiSnacks: Digitale geletterdheid & Digitale Didactiek in het onderwijs.

In de podcast legt De Man uit dat ook bij vakken zoals textiel bewerken die ogenschijnlijk niets met techniek te maken hebben computational thinking nodig is omdat de industrie verandert. Digitalisering van MBO-beroepen is al gaande en gaat de komende jaren nog verder. De Man wil niet dat de huidige leerlingen daar straks door overvallen worden en wil ze daarom voorbereiden. Hij wil ze daarom nu kennis laten maken met computational thinking en ze laten begrijpen waarom het belangrijk is voor hun toekomst.

De Man zet daarvoor bij leerlingen op het VMBO en MBO serious games in, maar vertelt ze niet dat ze eigenlijk computational thinking aan het leren zijn. Door allerlei real life situaties te simuleren in het spel kan de leerling veilig kennismaken met de technologie. Uitgangspunt daarbij is dat iemand een probleem heeft en dat de leerling moet nadenken over de te nemen stappen.

Luister de podcast

De serious games zijn vooralsnog gratis dankzij EU-subsidie. Belangstellenden kunnen voor meer informatie naar de website Make and Xperience van partner IT Campus Rotterdam gaan.

Bron: DigiSnacks

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?
Onderwijs moet richtlijnen opstellen voor techbedrijven