Home Thema's Digitale vaardigheden Zelfsturend leren niet voor iedereen geschikt
Digitale vaardigheden

Zelfsturend leren niet voor iedereen geschikt

Zelfsturend leren niet voor iedereen geschikt
Achtergrond

In 2013 startte Universiteit Twente (UT) met een eigen University College Twente, de Academy for Technology, Liberal Arts and Sciences (ATLAS). Onlangs vond ter gelegenheid van het tienjarig bestaan een paneldiscussie plaats. Een van de conclusies was dat zelfsturend leren niet voor alle studenten geschikt is.

Andere rol docent bij zelfsturend leren

ATLAS-docent Pascal Wilhelm wees er in de paneldiscussie op dat de rol van een docent bij zelfsturend leren anders is dan bij traditioneel onderwijs. Ze zijn veel meer coaches. Dat betekent ook dat docenten studenten meer los moeten laten. Volgens Wilhelm is een van de lessen van het eerste decennium dat niet alle studenten de vrijheid van zelfsturend leren aan kunnen.

Twee succesfactoren bij zelfsturend leren

Tijdens de paneldiscussie werden twee succesfactoren voor zelfsturend leren genoemd:

  • De motivatie van studenten
  • Een kleinschalige opleiding met persoonlijke begeleiding

Volgens Tim Brinkman, alumnus bij ATLAS, is het belangrijk dat docenten bij zelfsturend leren de kaders aangeven. Willhelm beaamt dat: docenten moeten ondanks het loslaten altijd een oogje in het zeil houden.

Zelflerend leren verder uitrollen op UT

Vice-decaan Bernard Veldkamp ziet mogelijkheden om zelfsturend leren verder uit te rollen op de UT. Daarvoor moet voor hem wel aan twee voorwaarden worden voldaan: docenten moeten meer begeleider worden en studenten moeten er voor openstaan.

Bron: U-Today.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics