Home Thema's Gepersonaliseerd leren Zeven persona’s geven breed beeld van behoefte aan flexibel onderwijs (mbo)
Gepersonaliseerd leren

Zeven persona’s geven breed beeld van behoefte aan flexibel onderwijs (mbo)

Achtergrond

In het mbo worden de laatste jaren steeds meer leerbehoeften zichtbaar, waarbij naast de initiële lerende ook steeds meer postinitiële lerenden het mbo vinden als opleidingspartner. Iedere lerende heeft zijn eigen leervraag. Om de breedte van de leervragen inzichtelijk te maken, is een Persona-zakboek gemaakt met zeven typen lerenden in het mbo. De persona’s geven een breed beeld van de behoefte aan flexibel onderwijs.

Instellingen kunnen met de persona’s checken of hun opleidingsaanbod en hun serviceconcepten aansluiten bij alle lerenden. De persona’s zijn op twee manieren te gebruiken:

  • Om de impact van leervragen binnen en voor de school te inventariseren.
  • Om het serviceconcept – de (opleidings)belofte voor de student – goed te organiseren.

Daarnaast helpt de praatplaat in het zakboek de persona’s, het serviceconcept en de reis van de lerende inzichtelijk te maken. De gekleurde bolletjes in de binnenste ring van de praatplaat corresponderen met de domeinen van de MORA, de referentie architectuur voor de mbo-sector die duidelijk maakt hoe een mbo-school werkt.

Praatplaat Onderwijslogistiek (bron: Doorpakken op digitalisering)

Het Persona-zakboek bevat zeven fictieve persona’s die studenten en leervragen letterlijk een gezicht geven.

  • Yara de Vree – Initieel onderwijs
  • Marije Faber – Voorschakelen
  • Hans Voerman – Omscholing hybride docent
  • Klaas Jongeneel – Omscholing
  • Debby Johnson – Opscholing
  • Aroen Dalkilic – Bijscholing
  • Anwar Samat – Voorschakelen nieuwkomer

De zeven persona’s in het Persona-zakboek zijn voorbeelden van hoe divers de lerenden en hun scholingsbehoeften zijn. Binnen een school zijn er ongetwijfeld nog veel meer varianten mogelijk.

Bronnen: Doorpakken op digitalisering, Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?