Home Thema's Hybride onderwijs Barend Last schrijft praktisch handboek en naslagwerk over blended learning
Hybride onderwijs

Barend Last schrijft praktisch handboek en naslagwerk over blended learning

Achtergrond

Het nieuwste boek van Barend Last, ‘Blended Learning in de praktijk; Modellen, strategieën, voorbeelden en handvatten’, is een praktisch handboek en naslagwerk voor docenten in één. In een interview met SURF geeft Last aan wat lezers van zijn boek kunnen verwachten, waarmee docenten bij blended onderwijs moeten beginnen, welke nieuwe inzichten hij opdeed bij het schrijven en wat hij hoopt dat mensen meenemen uit zijn tweede boek.

Het boek bestaat uit vijf delen:

  • Definiëring en uitleg over wat blended learning is, en ook wat het vooral niet is.
  • De leerreis van de student, het ontwerpproces en de daadwerkelijke uitvoering daarvan.
  • Alle aspecten om blended learning bij je studenten te ondersteunen, zoals leerstrategieën, motivatie, zelfregulatie en digitale geletterdheid.
  • De inrichting van de leeromgeving.
  • Evaluatie en kwaliteit.
Beginnen met blended learning

Last adviseert docenten om klein te beginnen, met een lage impact blend. Hij heeft veel aandacht voor handvatten waarmee de docent een vliegende start kan maken. Een onderzoekende houding is essentieel en fouten maken hoort daarbij. Ook wijst hij erop dat docenten het niet alleen hoeven te doen. Ze kunnen bij de instelling op zoek naar steun op onder het meer het gebied van onderwijs, technologie, AV-middelen, onderwijsruimten en roostering. Daarnaast moeten ze de studenten als partner en consument niet vergeten.

Het leren faciliteren

Een van de inzichten die Last opdeed bij het schrijven was dat de term blended learning ons vaak in de weg zit. Omdat het gaat om goed onderwijs ontwerpen en uitvoeren en omdat bijna iedere onderwijsinstelling wel een vorm van blended onderwijs verzorgd is het onderscheid tussen ‘gewoon’ en blended onderwijs in zijn ogen niet meer relevant.

Last realiseerde zich daarnaast hoe belangrijk binding is in het onderwijs. Studenten komen niet alleen voor de inhoud van de lessen naar de campus, maar willen zich ook gehoord en gezien voelen en binding ervaren met de opleiding en met andere studenten.

De terugkeer van massale hoorcolleges vindt Last geen goede ontwikkeling. Hij verwijst naar het onderwijsmodel van de kleuterklas: de dag begint met een check-in, die zorgt voor verbinding. Daarna gaat iedereen zelfstandig of in kleine groepjes aan de slag met veel ruimte voor differentiatie en personalisatie. En dat is vaak het doel van blended learning, aldus Last. Studenten bieden wat ze nodig hebben en het leren faciliteren.

Wat is goed onderwijs?

Last hoopt dat mensen zich naar aanleiding van zijn boek de vraag stellen wat goed onderwijs is en dat het antwoord vervolgens is dat onderwijs meer is dan alleen vooraf bedachte leeruitkomsten. Onderwijs is ook binding, groei en ontwikkeling. Of – in de woorden van Last: “Onderwijs is zoveel méér dan alleen een kwalificatie.”

Bron: SURF

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?