Home Thema's 6. Hybride onderwijs Vormgeven blended learning: student journey maken helpt
6. Hybride onderwijs

Vormgeven blended learning: student journey maken helpt

Student Journey
How to

Blended learning zal zeker in het hoger onderwijs in de toekomst belangrijk blijven. Maar hoe geef je blended learning goed vorm? Het kan helpen om met je team een student journey te maken. Wessel Peeters legt op de website Vernieuwenderwijs.nl uit hoe je dat aanpakt.

Bij blended learning gaat het om een combinatie van face-to-face interactie en ICT en om onderwijs waarbij studenten zowel synchroon als asynchroon en zowel via offline onderwijs als via online onderwijs leren. Dit houdt in dat er moet worden nagedacht welke leeractiviteiten plaatsvinden tijdens fysiek onderwijs en welke leeractiviteiten juist beter kunnen plaatsvinden tijdens het online leren.

Backward design

Om te komen tot een goed (blended) onderwijsontwerp, is het belangrijk om allereerst helder te hebben naar welke leeruitkomsten studenten gaan toewerken. Om dit helder te krijgen kan het helpen om te werken middels Backward design, een ontwerpstrategie die begint bij het einde: de gewenste leeruitkomsten.

Het werken vanuit backward design helpt om een goede constructieve alignment te krijgen: een goede afstemming tussen de leerdoelen, leeruitkomsten, toetsing en leeractiviteiten. Zo vormt zich een goede basis voor het vormgeven van goed onderwijs, in dit geval blended learning. Pas nadat je als team helder hebt waar studenten naartoe werken en hoe ze dit kunnen aantonen, volgen de leeractiviteiten waarbij gebruik kan worden gemaakt van de student journey.

Student journey zorgt voor inzichtelijkheid

Een student journey is een manier om inzichtelijk te maken wat studenten, op welke manier en waar leren. Het helpt om met je team keuzes te maken bij het inrichten van een jaar, semester, periode of specifiek een onderwijseenheid (module). Een student journey kan goed gemaakt worden via een fysiek of online canvas. Bij een canvas zet je alle belangrijke informatie voor een project op 1 pagina.

Daarbij is het aan te raden om met verschillende type sticky notes te werken. Bijvoorbeeld één kleur voor contactmoment, één voor zelfstudie en één voor groepswerk. Op die manier zie je ook in één oogopslag wat er van studenten wordt gevraagd. Het belangrijkste is dat het gaat over de leerreis van de student, oftewel dat het leren wordt bekeken vanuit de acties die de student moet doen.

Zorg voor een goede balans

Peeters adviseert in zijn artikel om te proberen een goede balans te vinden bij het (her)ontwerpen van het blended learning.

  • Synchrone online contactmomenten lenen zich vooral goed voor het verhelderen van misconcepties, beantwoorden van vragen en het geven van een aanvullende instructie.
  • Fysiek contactmomenten lenen zich beter voor bijvoorbeeld het oefenen van gespreksvaardigheden, daar waar online meer de focus kan worden gelegd op kennis.
  • Asynchrone online zelfstudie en groepswerk lenen zich bijvoorbeeld goed voor het krijgen van nieuwe informatie middels een goede instructievideo, het lezen van teksten of het opbouwen van kennis door het maken van een kennisquiz of het samen uitwerken van producten.

Volgens Peeters kan blended learning bijdragen aan het vormgeven van onderwijs waarbij er meer ruimte is voor maatwerk. Zo kun je differentiatie bieden in de vorm van, plaats en tijd waarin wordt geleerd, maar ook de inhoud en het eindproduct waar naartoe wordt gewerkt. Door fysiek en online onderwijs goed te mixen biedt blended learning daarom een echte meerwaarde, aldus Peeters.

Lees hier het artikel van Wessel Peeters op Vernieuwenderwijs.nl. 

Delen:
Trending topics
Aanpassen aan het nieuwe onderwijslandschap: hoe doe je dat?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl