Home Thema's Hybride onderwijs Effecten van blended learning op gemeenschapsgevoel
Hybride onderwijs

Effecten van blended learning op gemeenschapsgevoel

Achtergrond

Blended learning heeft potentie voor flexibel en gepersonaliseerd leren. Maar als het sociale aspect van leren over het hoofd wordt gezien, is het mogelijk dat de kwaliteit van het onderwijs afneemt. Linlin Pei onderzocht samen met haar begeleiders Cindy Poortman, Kim Schildkamp en Nieck Benes drie blended learning vakken aan de Universiteit Twente om de belangrijkste factoren te vinden die bijdragen aan het gemeenschapsgevoel in een groep of dit juist beperken.

De geanalyseerde vakken vielen onder de domeinen Sociale Wetenschappen, Technology en Engineering. De onderzoekers observeerden lessen, analyseerden de inhoud en voerden gesprekken met docenten en studenten. Pei onderkent dat blended learning potentie heeft voor flexibel en gepersonaliseerd leven. Tegelijkertijd wijst ze erop dat het mogelijk kan leiden tot afname van de onderwijskwaliteit wanneer het sociale aspect van leren over het hoofd wordt gezien.

Volgens Pei moeten studenten voor effectief leren in groepsverband gemeenschapszin ervaren, het gevoel dat ze erbij horen en ertoe doen in de groep. Ze raadt docenten aan om het ontwerp van hun vakken te optimaliseren om zo een gemeenschapsgevoel te integreren. Ook adviseert ze docenten om voorzichtig om te gaan met communicatietechnologieën, omdat deze het persoonlijk contact niet kunnen vervangen.

De onderzoekers doen in hun publicatie ook suggesties om het gemeenschapsgevoel te versterken:

  • Gebruik groepsleeractiviteiten binnen de vakken. Het versterkt de onderlinge motivatie om academisch succes te behalen.
  • Niet-academische en buitenschoolse activiteiten tussen de verschillende vakken.

De onderzoekers erkennen daarnaast het belang van het campusleven. Dit is volgens de geïnterviewde studenten een deel van de ervaring. Op de campus kunnen namelijk academisch en sociaal leven naast elkaar bestaan. Bovendien kan de campus het gevoel van isolatie voorkomen en een sociale leeromgeving bevorderen.

Bron: ScienceGuide, Universiteit Twente

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Smartphonebeleid vo-scholen op orde, praktijk loopt achter
DUO verwijdert enquête na datalek