Home Thema's Hybride onderwijs Maak onderwijs activerender met de Blended Learning Wave
Hybride onderwijs

Maak onderwijs activerender met de Blended Learning Wave

Achtergrond

SURF behandelt in een reeks tien ontwerpmodellen voor blended learning. In deel drie gaat Lotte Kips in op de Blended Learning Wave. Het is ontstaan in de onderwijspraktijk van de Universiteit Leiden, vanuit de behoefte om onderwijs activerender te maken en de mogelijkheden van ICT verder te exploreren.

Omdat het vanuit de praktijk is ontstaan, is de Blended Learning Wave erg toegankelijk en neemt het docenten mee in het onderwijsontwikkelproces. Wat is je doel, hoe ga je dat doen, en hoe toets je dat? Constructive alignment is dan ook vertrekpunt in het onderwijsontwikkelproces.

Sonja Wagenaar is onderwijskundige en een van de ontwikkelaars van de Blended Learning Wave. Ze noemt een aantal pluspunten:

  • Je gaat goed nadenken over het doel van het onderwijs en de volgorde.
  • Je gaat goed nadenken over welke elementen online plaatsvinden en welke face-to-face.
  • Je gaat goed nadenken over een goede connectie tussen de verschillende onderdelen.

Het leidt uiteindelijk tot een ‘golf’ van onderwijsonderdelen in een uitgekiende volgorde en in onderlinge verbondenheid. Het model leent zich goed voor onderwijs(her)ontwerp op les- of cursusniveau.

Drie voorwaarden voor de Blended Learning Wave
  • Laat sessies met het model begeleiden door een onderwijskundige of een andere professional die kritische vragen stelt en veel voorbeelden kan geven. Zodat docenten begeleiding krijgen bij hun herontwerp.
  • Het is een laagdrempelig model voor docenten om met hun onderwijs aan de slag te gaan en tot een kritisch herontwerp te komen. Het geeft aanknopingspunten om klein te kunnen beginnen.
  • Geef docenten de tijd en de ruimte om nieuwe toepassingen uit te proberen in het onderwijs.
Wat heb je nodig voor ontwerpen met de Blended Learning Wave?
  • Docent moeten van tevoren nadenken over wat ze willen herontwerpen. De meeste docenten weten vaak wel wat er sterk is aan hun cursus, en wat ze willen verbeteren. Ook is het belangrijk om leerdoelen SMART te formuleren en te bedenken hoe je die wil toetsen.
  • Tijdens een ontwerpsessie met het model denken docenten met elkaar mee over mogelijkheden en inspireren elkaar. Juist die onderlinge kruisbestuiving is erg waardevol.
  • Wiebe Dijkstra van de TU Delft ontwikkelde handige icoontjes en materialen voor het werken met de Blended Learning Wave.
Tips van Sonja Wagenaar
  • Denk goed na over welke onderwijselementen echt in de face-to-face tijd moeten, en wat online, bijvoorbeeld als voorbereiding, of extra oefening ingezet kan worden. Tune in op de behoeften van studenten, haal informatie bij ze op en stuur het onderwijs bij waar nodig.
  • Is het tijd voor een cultuurverandering? Met de Blended Learning Wave kun je klein beginnen (op lesniveau bijvoorbeeld) en zo stapjes zetten op weg naar verandering.

Bron: SURF

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen