Home Thema's ICT-infrastructuur Model Vier in balans helpt bij juiste inzet ict in onderwijs
ICT-infrastructuur

Model Vier in balans helpt bij juiste inzet ict in onderwijs

Achtergrond

Als de vier randvoorwaarden van het model Vier in balans goed op elkaar zijn afgestemd, kan ict in het onderwijs goed worden gebruikt. Kennisnet geeft in een artikel uitleg over doel en opbrengsten van het model en geeft een overzicht van de belangrijkste vragen per randvoorwaarde.

Doel

Het model Vier in balans is voor een school of bestuur te gebruiken om:

  • Te analyseren of u alle denkstappen hebt doorlopen om optimale keuzes voor ict in het onderwijs te maken en om de juiste randvoorwaarden daarvoor op te stellen.
  • Uw visie op de inzet van ict in het onderwijs te ontwikkelen en onderwijs met ict duurzaam te verbeteren.
  • De ict-bekwaamheid van medewerkers te bevorderen.
  • Zicht te geven op de investeringen die nodig zijn op het gebied van leermateriaal, software en infrastructuur.
Opbrengsten
  • Elke ict-gerelateerde keuze is een weloverwogen en gebalanceerde keuze.
  • Voorkomen dat een school of bestuur een technologie aanschaft of gebruikt zonder te weten waarom en waartoe.

Toepassing is geen absolute garantie voor succes, maar het niet goed uitdenken van een van de vier aspecten is wel een garantie voor desinvestering en teleurstelling.

Toelichting bij randvoorwaarden

Visie

Bij visie gaat het om de volgende vragen:

  • Wat is een logisch moment om uw visie op onderwijs en ict te (her)formuleren?
  • Wie betrekt u bij het formuleren van een visie op onderwijs met ict?
  • Hoe komt u tot een visie op onderwijs met ict?

Deskundigheid

Bij deskundigheid gaat het om de volgende vragen:

  • Aan welke voorwaarden moeten bestuur en teams voldoen, willen ze ict-bekwaam zijn?
  • Hoe ict-bekwaam moeten leraren zijn?
  • Wat moet u doen om alle medewerkers voldoende ict-bekwaam te maken?
  • Hoe integreert u ict-bekwaamheid in de hele schoolorganisatie?

Inhoud & Toepassingen

Bij inhoud & toepassingen gaat het om de volgende vragen:

  • Hoe stelt u leermiddelenbeleid op?
  • Hoe zet u een keuzeproces voor leermiddelen op?
  • Hoe kiest u een leeromgeving?
  • Gaat u wel of niet werken met open leermiddelen?
  • Hoe kiest u de juiste leermiddelen voor uw school? (folio/digitaal, open/gesloten)

Infrastructuur

Bij infrastructuur gaat het om de volgende vragen:

  • Hoeveel devices en welke device-types kiest u voor leerlingen?
  • Hoe zorgt u voor een netwerk dat de groei en het gelijktijdig gebruik van alle apparaten kan dragen?
  • Hoe regelt u de informatiebeveiliging en hoe garandeert u de privacy?
  • Hoe houdt u rekening met duurzaamheid bij de inzet van ict?

Bron: Kennisnet

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Creëer zelf je digitale wereld en houd de macht in eigen hand
Geen smartphones in de klas? Geen smartphones op school!