Home Thema's Inclusief onderwijs Investeer in mediawijsheid voor mensen met een verstandelijke beperking
Inclusief onderwijs

Investeer in mediawijsheid voor mensen met een verstandelijke beperking

Mediawijsheid-verstandelijke-beperking
Achtergrond

Bij mensen met een verstandelijke beperking is er een sterk verschil tussen kunnen en aankunnen. Daarom moet bij het toegankelijk maken van digitale diensten en producten voor deze doelgroep ook worden geïnvesteerd in mediawijsheid. Dat zegt Niels Bloembergen in een artikel op Netwerk Mediawijsheid.

Uitsluiting van mediawijsheid is geen optie

Bij mediawijsheid gaat het volgens Bloembergen zowel om het kunnen benutten van de mogelijkheden als om het kunnen omgaan met verleidingen en het herkennen van misleiding. Voorbeelden daarvan zijn kopen op afbetaling, online gokken, identiteitsfraude, ongewenste abonnementen, phishing, nepwebshops en ongewenste contacten.

Bloembergen wijst erop dat juist mensen met een verstandelijke beperking kwetsbaar zijn voor verleiding en misleiding. Ook hebben mensen met een verstandelijke beperking problemen met het inschatten van de bedoelingen van anderen en kunnen ze de gevolgen amper overzien.

Het uitsluiten van deze groep (2 miljoen mensen) van de online wereld is voor Bloembergen geen optie. Daarom zijn zijns inziens een aantal zaken van belang.

Beschermen van burgers door overheden

Allereerst het beschermen van burgers door overheden, onder andere door aanbieders van platforms te dwingen zich aan de wet te houden. Omdat de huidige wetgeving en bevoegdheden om toezicht te houden en op te kunnen treden nog tekort schieten moeten mensen met en zonder verstandelijke beperking mediawijs worden.

Voer goede gelijkwaardige gesprekken

Een tweede punt dat van belang is is het voeren van goede gelijkwaardige en oordeelvrije gesprekken over het onderwerp. De Mediajungle komt speciaal voor de doelgroep met een verstandelijke beperking daarom met een speciale editie van het Mediajungle bordspel voor mensen met een Matig Verstandelijke Beperking (MVB). Bij MVB gaat het om mensen met een cognitieve ontwikkelingsleeftijd tussen de ongeveer 4 en 7 jaar.

Risico van overvraging

Een derde aandachtspunt is het risico op overvraging. Het risico op overvraging door het ‘meer kunnen dan aankunnen’ vormt daarom een belangrijk uitgangpunt bij de ontwikkeling van de speciale editie van het Mediajungle bordspel. De online wereld houdt namelijk geen rekening met mensen die kwetsbaar zijn voor overvraging.

Netwerk Mediawijsheid blij met speciale editie

Het Netwerk Mediawijsheid is blij met de speciale editie voor mensen met MVB. Het Netwerk wijst erop dat de groep divers is, dat de uitdagingen daarom verschillend zijn en dat daarom maatwerk  een persoonlijke aanpak nodig is. Dankzij de speciale editie kan laagdrempelig het gesprek over mediawijsheid worden gestart zodat de doelgroep goede begeleiding ontvangt en zich zekerder kan bewegen in de samenleving.

Bron: Netwerk Mediawijsheid

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Kansrijkere arbeidsmarktposities mbo-studenten door monitoring
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening